"Wat breng jij de dag vandaag?" (auteur onbekend)

27 mei 2018 - Rhenen, Nederland

Opnieuw stak het regionale streekvervoer een spaak tussen de wielen; het staakte. De wandeling van Leersum naar huis lieten we voor wat het was, omdat de bus niet reed naar Leersum.

We stapten even voor 8.30 in de auto naar station Oosterbeek. De Grebbeweg met de overhangende beukebomen is net een groene kathedraal waar je onder rijdt. Langs de weg naar Wageningen worden kersen en aardbeien in stalletjes aangeboden. Vervolgens door Wageningen en langs de Wageningse polders. De uiterwaarden baadden in de voorjaarszon. Het was bij vertrek al 17,5 graden en de verwachting was dat de thermometer de 28 graden zou halen. De lucht was wolkeloos. in de bermen bloeiden de rode klaprozen vrolijk. Langs het  pompstation Wageningse Berg, het Renkums beekdal en de papierfabriek Parenco. Paarden graasden in de groene weilanden. Er was nog weinig verkeer op de N225 richting Arnhem. Ik zag wilde rozen bloeien en zag hoe de rododendron over haar hoogtepunt was. Langs de Utrechtseweg staan prachtige beuken. Mooi hoe het zonlicht door het volle bladerdak heen sijpelt. We reden Oosterbeek binnen, langs het Airborne Museum en net voor de winkelstraat bogen we linksaf naar het station. Het was 8.50 toen we de auto parkeerden.

Na een kwartietje vertrok de trein naar Arnhem, waar we de overstap maakten naar Rheden. Om 9.40 starten we de met eerste stappen van onze wandeling terug naar Oosterbeek (20 km). Na 1 km een bakkie in het bezoekerscentrum Park Veluwezoom. We voelden de zon al branden op onze goed ingesmeerde huid.

Het Herinkhuizerbos is echt prachtig. We liepen door bos en langs de bosrand, over holle wegen en bolle weilanden. We zagen een vossedrol en sporen van wilde zwijnen. Het was een goede training. De warmte en hoogteverschillen tijdens deze wandeling zijn enigszins vergelijkbaar met dat wat ons te wachten staat. Op de Keijenberg staat een kunstwerk waar het goed rusten is. Wij liepen echter door naar Velp en luisterden naar de vele zangvogeltjes om ons heen.

In Velp namen een muntthee en een sanitaire stop in het Groene Café. Een heel leuk plekje, aangrenzend aan een ecologische supermarkt  "Still Delicoius", gerund door jonge mensen. Ik kocht daar tien schattige kaarten die ik mijn kleindochter ga sturen. Gierzwaluwen zwierden boven ons hoofd.

We liepen verder onder "sneeuwende acacia's" naar Rozendaal, bekend van de eerste gemeente die de uitkomst van de verkiezingen ter berde brengt, maar ook van de enorme villa's. Het stemgedrag laat zich raden. Het viaduct onder de A12 bracht het nodige verkeerslawaai. Even daarna zagen "de Witte School" (1929) en liepen we door de wijken Geitenkamp (met circa 2000 woningen behorend tot Nederlands grootste sociale woningbouwprojecten, gebouwd als  tuindorp tussen 1920 en 1930) en Monnikenhuizen (buurt uit de jaren 50 en gelegen 80 meter boven NAP, genoemd naar een Karthuizer klooster dat hier in de middeleeuwen heef gestaan). Wat een aardige wijken! Ik zag de akelei, de klokjesbloem en de pioenrozen bloeien in de tuinen. De rode daken staken af tegen de blauwe lucht.

In Park Klarenbeek aten we onze lunch op de Heemstrabank met uitzicht op Arnhem in het dal. "Mr. S. baron van Heemstra was Commissaris der Koningin in Gelderland van 1925 tot 1045 en beschermer van het Gelders landschap". Wat zijn rol de oorlogsjaren is geweest is wat onduidelijk, wel is het zo dat hij op zijn post is blijven zitten en na de oorlog eervol zijn ontslag heeft gekregen.

Nadat ik droge sokken had aangetrokken, liepen we verder naar De Steenen Tafel. Een mysterieuze plek. Loopt er een geheime tunnel onder ? Was het een offerplaats? Een heksen trefpunt? Wie het weet, mag het zeggen. Feit is, dat het hoorde tot het voormalig klooster Monnikenhuizen, waar een monnik uit hout gesneden nog aan herinnert. De weg liep verder bovenlangs Arnhem, waar we werden getrakteerd op mooie vergezichten.

Verder langs het ziekenhuis Rijnstaete. Het asfalt trilde en rook naar onmiskenbaar naar nieuw asfalt. Het was echt warm! Al gauw liepen we Park Sonsbeek binnen. Lommerrijk met waterpartijen, kunst en mooie, hoge bomen. Een plek bij uitstek om een feestje te vieren. Een bruidspaar dat we tegemoet liepen dacht daar ook zo over.

Arnhem kent een diversiteit aan wijken. Aan de rand van Sonsbeek staan prachtige oude villa's die de oorlog hebben overleefd. Rozen bloeiden in de tuinen, als ook papavers, de zakdoekjesboom, ooievaarsbek. salie.....  We namen nog even de tijd om wat te drinken in "Hoeve Klein Mariendaal". Een blik op de klok zei  ons, dat we nu door moesten lopen. Het was nog 2,5 km recht toe recht aan naar het station Oosterbeek. Mijn vingers waren inmiddels gegroeid tot worstjes. Om 15.30 stapten we in de auto, die aangaf dat het 32,5 graden was. Maar ik had geen blaren gelopen ondanks de warmte!

Een half uurtje later waren we thuis. Ik had nog tijd om te douchen. De knop om en uniformjasje aan en aan het werk. Ik had een middag/avonddienst. Dat is ook de reden, dat ik dit blog een dag later schrijf.

En wat had ik de dag gebracht? Leuke vraag trouwens. Nu niet: wat heeft de dag jou gebracht? Het bovenstaande maakt wel duidelijk dat het weer een geweldige wandeldag was. Maar nu is de vraag: wat heb ik de dag heb gebracht?  Ik heb zwerfafval opgeruimd, wandelaars gegroet en de meest vriendelijkste versie van mezelf ingezet tijdens mijn dienst. Ik was niet ontevreden.

Deze wandeling was de generale repetitie. Nog vijf dagen gaan we op vakantie!

Prachtig geelgen landhuis bij ingang van Park de Veluwezoom    Pioenrozen

Bezoekerscentrum    Sfeervol voorjaasrsbos

Langs de bosrand    Holle wegen

Kamille en klaprozen    Lekker aan de wandel

Het lijken oesterzwammen    Kunst op de Keijenberg

Architectuur uit begin 20e eeuw    Muntthee op het terras van het Groene Cafe in Velp

Villa’s  in Rozendaal    Geitenkamp en Monninkenhuizen

Kunst in park Sonsbeek    Eusebiuskerk in de verte

Theeschenkerij Hoeve Klein Mariendael    Wijngaard  Oosterbeek

1. Kees nab:
    29 mei 2018
    Waar een staking al niet goed voor is. Want het mag best gezegd worden: jullie min of meer opgedrongen wandeling door het schitterende landschap rond Arnhem was geen verloren dag. Je mooie reisverslag van de tocht bracht bij Mieke en mij heel wat herinneringen naar boven. We
    houden van dat stukje Gelderland.
    En weer mooie het verhaal ondersteunende foto's. Bedankt !