“Wij zijn pelgrims op het padloze pad van de geest” (Margrit Irgang)

20 april 2018 - Rhenen, Nederland

Vandaag was het dan zover: schrijvend pelgrimeren op het strand van Kijkduin op het terras van Titus. Ik had nooit durven hopen, dat het weer zo prachtig zo mooi zou zijn. Vanmiddag lagen half ontklede mensen op ligbedden in de stralende zon op het strand! Geweldig!Ik schreef met vier vrouwen, die mij in alle openheid lieten mee wandelen in hun innerlijke landschap.

Ik zal een impressie geven van mijn pelgrimsreis tot dusver.

“Wanneer ik aan pelgrimeren denk......, denk ik aan Porto, Pontevedra, Tui, de zon, natte sokken en de aankomst in Santiago.

De reis naar binnen is ....... van een ander soort. Ik ben benieuwd wat er vandaag gehoord en verwoord wil worden.

Wat wil ik mee nemen: vertrouwen, moed, doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid, liefde voor de mensen om me heen, compassie voor mezelf en rust.

Wat wil ik achterlaten: ongst, onzekerheid, twijfels, perfectionisme, competentiedrang en onrust. Getuigschrift voor Conny: Als echtgenoot van Conny, beveel ik haar van harte aan als pelgrim. Conny wil graag alleen deze reis ondernemen. Ze heeft met regelmaat behoefte om alleen te zijn. Ze zegt zelf, dat ze dan beter in staat is om met anderen te zijn. Conny is een mooi mens met een passie voor mensen. Ze is echter ook onzeker en faalangstig. Ik vind dat nergens voor nodig, maar dat helpt haar niet. Wat wel helpt is haar  complimentjes geven en haar positief bekrachtigen. Dat ze deze reis onderneemt, vind ik al een compliment waard. Conny wordt graag verwend. Een bad en een glas wijn en ze bloeit helemaal op, ook na een uitputtingsslag. Ze ziet ook beren op haar weg, maar tijdens deze reis is ze aan het leren vertrouwen te hebben in datgene wat op haar pad komt. Ik hou van haar en hoop dat u ziet waarom ik van haar houd.

In genegenheid, haar echtgenoot.

Ik wens ik mijzelf toe op mijn pelgrimstocht?  Ik wens mij veel vertrouwen toe, doorzettingsvermogen en moed. Zon en weinig regen zouden prettig zijn.  Mooie gesprekken met medepelgrims over het Leven. Het gevoel een te zijn met zovelen. Het gevoel dat niet de angst leidend is, maar het vertrouwen in elkaar. Het gevoel  gedragen te worden. Mooie natuurervaringen. En heel basaal: lekker eten en mooie accomodaties. Is dit niet te veel gevraagd? Nee hoor, ik ben het waard!”

We zijn onderweg, morgen gaat de reis verder. Ik geniet.

Zonsondergang, de avond ervoor     Daar moeten we zijn: Titus

De duinen van Kijkduin om 9.00 uur     Stil strand

Ochtendstond    Met de dames pelgrimeren op het strand