"Sta 's morgens op met de gedachte om 's avonds tevreden naar bed te gaan" (Anoniem)

21 juni 2017 - León, Spanje

Gisteren heb ik per ongeluk het vinkje met blog doorsturen naar mailinglijst uitgezet, dat betekent dat jullie lezers geen blog van mij hebben ontvangen. Ik heb 'm echter wel geschreven. Kijk maar in de lijst op 20 juni.

Gisteravond op Plaza de San Martin:

Plaza de San Martin           Gegrilde gambia's op de Plaza San Martin

Na de regen kwam zonneschijn. De temperatuur was gezakt naar 24 graden, heel aangenaam om te dwalen door de stad. De historische binnenstad Is verwarrend door de steegjes, die kris kras door elkaar lijken verweven. Voor ons ontbrak nog alle logica. Op de Plaza de San Martin aten we gegrilde garnalen. Gierzwaluwen scheerden met tientallen boven ons hoofd: "Sri, sri, sri...". De lucht klaarde op en de avond werd herl helder. Om 22.15 waren we in ons hotel.

Vandaag de langste dag, de zomer begint! In Spanje viert men de hele week het feest van San Juan en San Pedro. Vanavond gaan we naar het Plaza de San Marcello voor traditionele dans en muziek. Het programmaboekje is heel kleurrijk.

Feest van San Juan en San Pedro    Tradities  worden  gevierd als  over  vuur springen om kwade geesten weg te jagen en het vieren van een nieuw begin. De geboorte van Johannes de Doper wordt gevierd in de nacht van 23  op 24 juni. We hopen er in  Bilbao ook nog iets van mee te krijgen.

Pelgrim-af, dat betekent uitslapen en pas om 8.15 naar het ontbijt. Opnieuw viel het ons op, hoe stil en doods het centrum was. De stad komt pas na 10 uur tot  leven tot 14 uur en houdt dan siësta tot 20.00 uur. Van 20 tot 2.00 uur is het gezellig druk in de straatjes en op de pleintjes. Er wordt pas na 21.00 uur gegeten.  Voor ons is dat wennen. Nu houden we er rekening mee door 's morgens van alles te doen, te lunchen  rond 13.30 uur en dan gaan we tot een uur of vijf naar  ons hotel. DJ doet zijn dagelijkse oefeningen voor zijn rug en ik houd mijn blog bij. Na 17.00 uur gaan we de straat weer op. Rond een uur of half negen proberen we wat tapas te scoren. We zijn al aardig aangepast.

Markt voor de kathedraal     Groente en fruit markt op de Plaza voor de kathedraal

Geen Betuwse, maar ook heel lekkere.     Tomaten in soorten op de markt   Wauw, wat een pompoen!    Exotisch fruit op de markt

De groente en fruitmarkt voor de kathedraal zorgde voor gezellige drukte. Na een kopje espresso en een bezoek aan de VVV, gingen we naar de  Santa Maria de Leon Cathedral. De vroeg gotische kathedraal is vooral beroemd om haar glas in loodramen. Ze is gebouwd op Romeinse baden uit de 2e eeuw, waar 800 jaar later, koning Ordono  zijn paleis  bouwde. Karakteristiek is  de  soberheid  van het interieur en  de overvloed  aan natuurlijk licht, dat door de prachtige glas in loodramen valt.

Kathedraal van Leon  Houtsnijwerk buitendeur kathedraal  Maria voor de deuren van de kathedraal van Leon

Timpaan boven deur kathedraal Leon   Glas in lood  Altaarstuk in kathedraal

Zwangere Maria in kathedraal   Koorstoelen in houtsnijwerk   Fresco   Kathedraal

De Kapel van Carmen   Putti   Roosvenster kathedraal

Aanbidding van de herders   Doopvont   Klik  voor  meer  foto's  boven het  blog.

Het volgende bezoek brachten we aan San Isodoro. Het is gebouwd op de  plek waar  ooit een Romeinse tempel heeft gestaan en is gebouwd in de vroege 10e eeuw. Ik houd van de eenvoud van Romaanse kerken.

San Isidoro   Romaanse figuren op de Isodoro   Exterieur San Isodoro

Zuil Isodoro   Altaar Isodoro   Gewelf Isodoro   In kruisgewelf opgenomen

Beeld van beschilderd hout   Heel eenvoudig, maar stijlvol   Prachtige sfeer.

DJ voor de San Isodoro   De Camino naar Santiago  De Camino leidt  de wandelaar langs alle mooie plekjes.  Maar soms moet hij rusten

Uitgeputte pelgrim      Routeplanner naar Santiago

De laatste bezichtiging gold de San Marco kerk en kloostertuin  aan de Plaza de la Immaciada. Oorspronkelijk behoorde het klooster tot  de ridderorde  van de Heilige Jacobus die pelgrims beschermden op weg  naar Santiago. Het klooster is in de 12e-16e eeuw gebouwd  en heeft een voorgevel van 100 meter. Het gebouw was een voormalig  concentratiekamp in de Spaanse burgeroorlog en pelgrimshuis. Nu is het een Paradorhotel, een van de mooiere en  luxueuze  in Spanje.

San Marco klooster   San Marco  vijf sterren hotel

Kloosterkerk San Marco   Kloosterkerk   Gewelf kloostergang

Kloostertuin San Marco   Kloostertuin

Doorkijkje in kloostertuin   In kloostergang  Beelden in kloostertuinKloostertuin  Kloostertuin   In kloostertuin

De kloostertuin was een oase van rust in een drukke stad met veel verkeer en mensen. In tegenstelling  met  Santiago is Leon een stad waar gewerkt wordt en naar school wordt gegaan.

Buiten het historisch centrum van Leon     Schoolklasje gaat de kathedraal in

Middeleeuwse burg over de Bernesga   Straatje

Tegen twaalf uur was het 33 graden. We zochten de schaduwkant op van de straten. Voor de stoplichten wordt ook in de schaduw gewacht. Ik begreep eerst niet wat die mensen deden. We slenterde weer terug naar het oude centrum en zochten naar een schaduwplek om te lunchen. Het werd cafe 'TIntero' op de San Francisco. We aten  een lichte salade met tonijn en dronken een glas wijn erbij. Lekker!

Vanmiddag willen we Casa de Botines bezoeken, museum van Gaudi.

Casa de  Botines  Maar daar morgen meer over. Morgen nemen we om 16 uur de trein naar Bilbao. Een treinreis van  ongeveer  4 uur.  Tot morgen!

1. Kees nab:
    22 juni 2017
    Na alle inspanningen van de afgelopen tijd moet het voor jullie beiden heerlijk zijn om op een ontspannen wijze te genieten van alle schoonheid die Leon jullie te bieden heeft. En aan de foto's te
    zien is dat heel veel. Wat moet dat een feest zijn om daar te fotograferen. Toen ik las dat
    jullie naar Leon zouden gaan heb ik de Capitool Reisgids er maar bij gehaald. Ik werd een beetje jaloers. Maar na jullie wandel-prestatie gun ik jullie van harte de ontspannen dagen die jullie nog voor
    je hebben. Ik kijk er naar uit wat Bilbao voor jullie in petto heeft.
  2. Riet zeegers:
    23 juni 2017
    Ben benieuwd naar jullie belevenissen vandaag