Op weg met Jacobus

29 mei 2018 - Rhenen, Nederland

Met nog maar drie dagen in ‘t verschiet, schrijf ik nogmaals over de Jacobus legende, die ons twee weken zal vergezellen.

“De apostel Jacobus de Meerdere, was een van de belangrijkste gezellen van Jezus en de broer van Johannes de Evangelist. Na de kruisiging trok Jacobus volgens de overlevering naar Iberia om daar de missie te bedrijven. Na een succesvolle kersteningstocht over het Iberische schiereiland keerde hij terug naar Jeruzalem, waar hij in 44 na Chr door de Romeinen onthoofd werd. Na zijn martelaarsdood legden twee van zijn volgelingen, Athanasius en Theodorus, het stoffelijk overschot in een stenen schip meerde aan bij de bisschopszetel Iria Flavia (het huidige Padron), zijn volgelingen haalden het stoffelijk overschot eruit en baarden het enkele dagen op in de bisschoppelijke kerk. Vervolgens brachten ze het naar de plaats die tegenwoordig Santiago de Compostela wordt genoemd, waar ze Jacobus begroeven. De graven van Jacobus en zijn volgelingen raakten in vergetelheid. In de Codex Calixtinus wordt beschreven hoe ze opnieuw ontdekt werden. Rond 842 vond een kluizenaar geleid door een ster het graf van de apostel. Bisschop Theodemir van Iria Flavia werd op de hoogte gesteld en liet het  graf openen. Hij stelde vast dat het hier wel degelijk het verloren gegane graf van de apostel was. Theodemir liet een kerkje op het graf bouwen en het nieuws van de ontdekking verspreidde zich razendsnel door Spanje. Ook Alfonso de Tweede (791-842) van Asturië zag het belang van de vondst in en maakte als eerste een pelgrimstocht naar het graf langs wat nu bekend staat als de Camino Primitivo. Hij stichtte een klooster op het sterrenveld: Compos -Stella. Al in 844 trokken de eerste pelgrims naar de heilige plek. Alfonse de Derde liet in 899 de grafkerk vergroten en verhief de plaats erom heen tot bisschopszetel. Stad en kerk werden in 977 door de Moorse veldheer Al-Mansoer verwoest, maar enige jaren later al weer herbouwd. In de loop der jaren zwol de stroom pelgrims en de apostel Santiago groeide uit tot  de beschermheilige voor de herovering van Spanje op de Moren”

(Bron: cultuurgids Ourense-Santiago, http://www.pelgrimsroutes.nl)

Kathedraal Santiago      De weg is nog lang, maar we zijn op weg

1. Kees nab:
    30 mei 2018
    Wij zijn benieuwd naar de nieuwe rijsverhalen.