“Jij doet de weg niet, de weg doet jou......

17 juni 2018 - Fisterra, Spanje

Met andere woorden, loop nou maar gewoon, je krijgt uiteindelijk wat je nodig hebt” (Leonie Jansen)

Na de “ensalade de tomate, de piemento’s de Padron en de gegrilde vis”, een fles Coral de Mar” bij Restaurante  Marustica”, gingen we terug naar ons hotel. Opnieuw was het geen zwoele zomeravond. Het was koud! Op de kamer maakte in het blog af en ging vroeg slapen.

Vanmorgen werden we gewekt door een ‘appje’ van de familie, die nu ook vakantievieren in Italië. Met zulke foto’s wil ik wel dagelijks gewekt worden, daar word ik heel blij van. Tijdens de thee op bed keken we weer naar een fraaie zonsopgang. We hadden alle tijd. We mochten iets eerder ontbijten in verband met de vertrektijd van de bus. We hadden Nog net even tijd om een bar in te stappen voor ons  ‘espresje’.  De Monbus, die ons naar Santiago zou brengen stond al klaar op de Rua Federico Avila. Pelgrims met rugzakken op liepen voorbij. Wat had ik er niet voor over gehad om met hen mee te lopen. Dat klinkt als ‘Rupsje nooit genoeg’, maar eerlijk, ik had er nog helemaal geen genoeg van. Ik zou nog wel van Leon naar Santiago willen lopen. Voor nu was het voorbij. We gingen op de mooiste dag van de vakantie (strak blauwe wolkenloze lucht) richting huis. Het was niet anders.

De bus vertrok scherp om 9.45 uur en om 11.05 uur waren we al op de plaats van bestemming:  het busstation van Santiago. Dat was twee eerder dan wij gedacht hadden. Kennelijk een directe bus om de reizigers direct naar Santiago te brengen.

Onze kamer in “Casa de la Troya” was nog niet klaar. Geen probleem, dan gaan we eerst naar het registratiekantoor voor onze Compostela. De pelgrimsmis ving net aan. Waarschijnlijk was dat de reden dat de rij niet lang was en we binnen 20 minuten onze Compostela in ons bezit hadden, in tegenstelling tot de twee uur, die we vorig jaar in de rij hebben moeten staan. Opnieuw raakte ik geëmotioneerd. We hadden 230 km gelopen! Natuurlijk waren er anderen die in zes weken de Franse Camino met 600 km hadden gelopen met bepakking op de rug. Maar waarom vergelijken? We hadden een mooie tocht gelopen en prachtige ervaringen opgedaan. Onafhankelijk van elkaar hadden we als reden ‘spritueel’ aangeven en niet ‘religieus of toeristisch’. We hadden onze eigen weg gelopen met elkaar. En nu hadden we onze Compostela. Niet voor de 230 km, maar officieel alleen voor de 108 km op de Via de La Plata van Ourense naar Santiago. We hadden in Fisterra de “Finisterra” moeten halen voor de overige 122 km van Santiago naar Fisterra.. Wat maakt het uit? Het is helemaal goed zo. Een Vlaming legde het moment vast en vertelde dat hij helemaal vanuit België had gelopen en vannacht om 24 uur de laatste etappe had gedaan en op een heel stil plein voor de kathedraal was aangekomen. Ik geloof onmiddellijk dat dat erg indrukwekkend was.

Wij maakten opnieuw foto’s van de kathedraal en het plein waar heel veel pelgrims zaten en lagen in de zon. Dat was andere koek dan een week geleden. Met de zon zag het er heel anders uit.  We hadden het gedaan! Ik was er trots op. Om het te vieren aten we bij ‘onze vrienden’ van “Los Sabgrinos del padre”. Weer heerlijk gegeten met een frisse salade, een tortilla met champignons en langoustines en een lekker wijntje. Na afloop liepen we naar het hotel, waar de kamer nu wel klaar was.

En zo loopt de vakantie echt op haar eind. Morgenmiddag stappen we op het vliegveld van Santiago op het vliegtuig naar Schiphol. Een koffer met vuile was en een hart vol mooie herinneringen gaan mee. Ik kom stressvrij terug en heb genoten. Ik heb regen en pijntjes gekregen om te leren loslaten. Ik heb met aandacht gelopen. Nu deze ervaring vasthouden!

Selfie met de welverdiende wijn   Salade en piemontes de Padron vooraf    Gegrilde vis   Zonsopgang   De familie op vakantie    De Monbus   Selfie in de bus   Terug in Santiago   De kathedraal!   Gaita speler   De rij voor het ophalen van de Compostela   Stempelkaart      Compostela behaald   De kathedraal in de zon   Aangekomen   Het is goed rusten na de Camkno   We vieren onze Compostela   Lunch   Hospital   Straatbeeld   Gallerij   Zonovergoten pleintje   Straatje in Santiago   Hotelkamer   Het oudste kerkje van Santiago, helaas dicht   Timpaan van de oudste kerk van Santiago   Musica no Camino op de Praza de Praterias

1. Saskia:
    17 juni 2018
    Lieve Con en DJ, geweldig gedaan! Wat een mooie bijzondere tocht hebben jullie weer gelopen! Goede reis naar huis en bedenk........... er lopen nog veel meer wegen naar Santiago!
  2. Kees nab:
    18 juni 2018
    We wensen jullie een goede reis naar huis. We hebben weer veel opgestoken van al jullie waarnemingen in het schitterende Spanje. De mooie foto's hebben ons daarbij geholpen.
    Er zal vast wel weer een boek samengesteld worden.
    Lieve groeten van ons beiden.
    Kees en Mieke