"Een stap voorwaarts kan het begin van een wandeling zijn" (J. Sochrost)

26 juni 2017 - San Sebastián, Spanje

Veel Spanjaarden op de been         Heel gezellig hier

Gisteravond was het nog erg druk en gezellig op de pleintjes. Het weer was wisselend. Zo af en toe viel er een buitje. Eigenlijk  is dat het weer wat  we vanaf Bilbao hebben gehad: warm, (half)bewolkt en zo af en toe een bui, vandaag was het niet anders.

Het oude centrum van San Sebastian heeft veel te bieden aan eetgelegenheden, maar op zondag doen ze daar minder aan. We hebben gisteravond heel erg ons best moeten doen, maar uiteindelijk zaten we om 21.30 aan een van de lekkerste maaltijden die  we in Spanje hebben gegeten. Achteraf zagen we dat 'Lonely Planet' 'Ramuntxo Berri' ook de hemel in prees.

Ramuntxo Berri        Heerlijk gegeten in Ramuntxo Berri

Tonijn: heerlijk!        Grgrilde groenten met ansjovis

Bij het opstaan was de lucht staalblauw en scheen de zon uitbundig. Na een lekker ontbijtje, stonden we even voor tien uur op straat. We hebben vandaag uren gewandeld langs de kust. Eerst naar het surfstrand waar volop met surfplanken geprobeerd werd  op de golven te balanceren. Mooi gezicht!

Op het surfstrand: San Sebastian Gros      Purnte de Zumola richting strand

Via de Puente Zumla liepen we het oude centrum in. We bezochten een ondergrondse Mercado met onder andere vis.

Fruit op de markt   Vis op het ijs

Tonijn op de markt   Geen idee wat voor een vis dit is

Na de markt liepen we de Iglesia de San Vicente binnen,  de oudste kerk  van San Sebastian. Het origineel dateert uit de 12e eeuw, maar het is herbouwd in zijn huidige gotische vorm in de 15e eeuw.

Iglesia de San Vicente   Timpaan   Prachtig gewelf

Aanbiddng van de herders   Medaillon in gewelf

De Plaza de la Constitucion is een prachtig plein, dat nu vol geparkeerd stond, maar  waar het 's avonds  vast heel  gezellig is. Onder de arcades zitten veel restaurantjes en barretjes.

Plaza de la Constitucion     Het wapen van San Sebastian

Onder de arcaden van Plaza de la Constitucion       Vroeger werd het plein voor feestelijkheden gebruikt

We wandelden verder richting haventje.

De kade langs de haven     Zicht op het haventje

Haventje       Vissersbootjes

De wandelpromenade loopt langs de hele kust en biedt prachtige vergezichten op Playa de la Concha en Isla de Santa Clara.

Playa de la Concha      Playa de la Concha

Zicht op  de haven       Echt een baai

Isla de Santa Clara    Playa de la Concha

Prachtig Engeks aandoend landhuis      Selfie  voor Isla de Santa Clara

Mooie villa's met  zicht op  zee. In een tunnel zagen we kunst met de mooiste zee kleuren van Viktor Goikoetxea (Miram Art).

Kunst in de tunnel: de kleuren van de zee     De zee is echt deze kleur

Prachtige details zijn de hekwerken van staal.

Ook de bloemenperkjes hebben prachtige hekjes van staal        Prachtig hekwerk

Over de boulevard liepen we naar de  funiculair  ons naar de Monte Igueldo bracht. Daar hebben we prachtige  uitzichtfoto's  gemaakt. We zagen de wolk wel hangen en boven zee kwam mist aandrijven, maar dat het zo snel ging en zo heftig was, konden we niet vermoeden.  Binnen een kwartier barstte de  bui los.

Playa de la Concha vanaf de Monte Igueldo     Schelpvorm in van bovenaf goed zichtbaar

Isla de Santa Clara van  bovenaf gezien     Er komt een hele donkere lucht aan

De bui barst los     In korte tijd veel water

We zaten droog onder een afdak en genoten onze pinxto's. Toen  het droog was namen we de funicular weer terug naar beneden en liepen we de weg  over de boulevard terug. Een  stuk  zijn we over het  strand gelopen en ik met mijn voeten door de lauwwarme zee,

Funicular naar Monte Igueldo     Met de voeten door het water     Even uitrusten

Boten in de haven     Opspattend water

En zo is er een einde gekomen aan ons verblijf in San Sebastian. Hotel Welcome Gros (Iparraquirre 3) vonden wij een fijn hotel. Het uitzicht mag misschien niet zo geweldig zijn, maar  de kamer was ruim en we hebben totaal geen  geluidsoverlast gehad. We hadden een balkon waardoor het raam lekker open kon op  de dag. Maar ook nemen we  afscheid van het hotel.

Uitzicht vanaf onze kamer     Uitzicht van onze kamer

De vakantie zit er praktisch op. Morgen gaan we naar huis!

1. René van den Burg:
    27 juni 2017
    Ach..... ja aan alles komt een einde...(wie schreef dat ook alweer....)
    Maar mooie indrukken gekregen. Volgens mij een prachtreis!