"Het is niet eenvoudig om het geluk in je zelf te vinden, .....

22 april 2018 - Rhenen, Nederland

maar ergens anders vind je het zeker niet (Anoniem)

Na een prima nacht in ons leen appartement tien minuten van het strand vandaan, verheugde ik me op mijn reisgenoten en dat op wat op mijn pad zou komen. De tweede pelgrims dag begon al net zo mooi, maar met een wind uit het noorden wel erg fris. We besloten dan ook binnen te schrijven, waar het prima toeven was. Opnieuw geef ik een impressie van mijn reis zonder volledig te willen zijn.

Gaandeweg de reis groeit het vertrouwen en met dit woord schreven we een rondeel:

Vertrouwen als basisgevoel

Een zegen om dat te ervare

Richtinggevend

Thuiskomen bij mij zelf

Ruimte gevend

Oordeelvrij

Uit mijn hart gegrepen

Weg van de angst

En het gevoel niet goed genoeg te zijn

Nu heb ik vertrouwen in mijzelf!

We schreven ansichtkaarten naar onze geliefden:

"Lieve DJ,

Je zwaaide me vanmorgen uit. Onze wegen scheidden zich tijdelijk. Ik maak een mooie reis met vier medepelgrims. Ik heb geleerd te dwalen zonder doel en dat alle wegen goed zijn om te worden wie ik ben. Ik ben blij ontdekt te hebben, dat ik oude beelden van mezelf mag loslaten en mag vervangen in nieuwe beelden, die meer bij me passen. Dat maakt mij nu erg gelukkig.

Je liefhebbende Conny"

Na een wandeling op het strand, lettend op details schreven na terugkomst haiku's over onze ervaringen:

Zomer in voorjaar

Maar pas op: de noorderwind

snijdt de adem af!

Wuivende palmen

Tropische taferelen

op het Noordzeestrand.

Krassende kouwen

Zwart en onheilspellend groot

ruimen afval op.

De wind door mijn haar

De zon verdrijft de kilte

Golven spoelen aan

Zoveel tinten blauw

Zo ver als mijn oog kan zien

Met wit zand omzoomd

Bikini of jas

Een windscherm maakt het verschil

Aan jou de keus.

Na de lunch in de zon liepen we de laatste etappe:

"Alleen en met anderen. Een te zijn met zovelen. Een in de ervaring. Ik voel me gedagen en ga de uitdaging aan. Het was een geweldige reis samen met mijzelf en met mijn vier medepelgrims. We waren een in de ervaring, deelden de herkenning. Ik voelde me gezien en gehoord. Ik werd gedragen door de openheid en vertrouwen van de vier vrouwen. Nee, geen blaren gelopen of natte sokken moeten verwisselen. Wel veel strandplezier gehad, de zon op mijn huid gevoeld en de wind door mijn haar. Inzichten verworven. Nu thuisgekomen in mijn hart, waar rust heerst. Ik voel me verkwikt en opgeladen. Dank Engel Helderheid voor het zicht dat je me gaf op mijzelf!

De meningen over deze cursus waren unaniem: voor herhaling vatbaar, fijne bediening, goede schrijfplek, schitterend weer en de cursus heeft mooie inzichten opgeleverd. Dit jaar zal het er zeker niet meer van komen, maar wie weet volgend jaar. Zie http://www.schrijfpassie.nl

Duinen om 9.00 uur    Titus

Jacobsschelpen   Binnen pelgrimeren