Het ogenblik om je te ontspannen, is wanneer je er geen tijd voor hebt (T. Harris)

15 mei 2018 - Rhenen, Nederland

15 mei 8.45 uur: 15 graden, een wolkenloze blauwe lucht, op weg naar het station. De kaarsjes zijn uitgebrand in de kastanjebomen, maar de acacia bloeit geweldig en geurt. Ik zie voor het eerst dit jaar klaprozen bloeien op weg naar het station. Dit belooft weer een geweldige dag te worden. Ik ga de NS wandeling "Belmonte" (16 km) lopen van station Ede- Wageningen naar busstation Wageningen. Eigenlijk heb ik geen tijd, maar ik ga om me te ontspannen en kilometers te vreten.

De trein vertrekt precies om 8.52 en de overstap op Veenendaal verloopt volgens plan. Bus 85 brengt me naar station Ede-Wageningen en om 9.30 begin ik met wandelen. Ik zie margrieten bloeien in de bermen, altijd een vrolijk gezicht. Ik loop het bos Sijsselt in, langs het voormalige kazerneterrein. Ik hoor zangvogeltjes en zie het vingerhoedskruid bloeien. In mijn tuin zijn ze nog niet zover. Het is een gemengd bos met drinkplaatsen voor dieren en bosbessen als bodembedekker, die overigens nog helemaal niet klaar zijn voor de pluk. Stil is het niet: ik hoor auto's en een hinderlijke helikopter boven mijn hoofd. Voor mij loopt een grote glanzende kever; of het een mei- of een junikever is weet ik niet. Later op mijn wandeling word ik tot drie keer toe verrast door slangetjes in verschillende formaten. Ze zijn banger voor mij als ik voor hen en schieten weg.

Een koffiestop houdt ik voor de Celtic Fields  "Dit gebied werd reeds in de IJzertijd, zo'n 2500 jaar geleden bewoond. Omwalde, vierkante 'raatakkers' of zogeheten Celtic Fields zijn hiervan het bewijs. De Celtic Fields zijn ontstaan doordat bij het ontginnen en bewerken van de grond takken, stobben, wortels en stenen langs de rand van de akkers werden gegooid. Door stuifzand en onkruid vormden zich walletjes, die nu nog steeds herkenbaar in het landschap aanwezig zijn".

Roze koekoeksbloemen en gele lissen bloeien langs de Veluwse sprengenbeken. "De beken zijn ontstaan in de IJstijd toen het smeltwater zich een weg zocht in de permanent bevroren bodem. Verreweg de meeste beken op de Veluwe zijn echte sprengenbeken: door de mens gegraven beken. In de 16e en 17e eeuw ontdekte men dat op sommige plekken en in de oude smeltwaterdalen het grondwater naar boven sijpelde. Het water uit deze sprengenkoppen, kunstmatige bronnen, ving men op in de met de hand opgegraven sprengenbeken. Het heldere water werd gebruikt als drinkwater, maar ook papiermakerijen en wasserijen maakten er dankbaar gebruik van. Door een klein hoogteverschil in de beken aan te brengen, ging het water stromen zodat het kon worden gebruikt voor de aandrijving van watermolens, maalderijen en oliepersen. Zo heeft de grote papierfabriek Parenco, verderop in Renkum, haar ontstaan te danken aan de Veluwse sprengenbeken"

Ik drink verse muntthee in "Nol in 't Bos" nadat ik even van het rechte pad was gedwaald. Via het bos van Oranje Nassau Oord, bereik ik het bergpad op de Wageningse Berg. "De Wageningse berg is onderdeel van de stuwwal tussen de Rijn en de Lunterse Goudsberg, het bodemmateriaal bestaat vooral uit gesteenten die door de rivieren zijn aangevoerd" Het uitzicht op de Nederrijn de uiterwaarden en de Betuwe is prachtig! Ik eet mijn boterhammen met kaas op met dit mooie uitzicht voor me.

Het bergpad slingert door het bos naar het Belmonte Arboretum. Op de Wageningse berg ligt voormalig landgoed Belmonte. De gratis toegankelijke tuin is tot 2009 wetenschappelijk beheerd door de Landbouwhogeschool in Wageningen (thans WUR), maar nu ondergebracht bij Stichting Belmonte Arboretum. Op dit moment bloeien de rododendrons prachtig! Een feest voor het oog.

Het bergpad aflopend, kom je uiteindelijk in Wageningen aan. Ik heb nog even geslenterd door het centrum, waar ik me niet kon inhouden en een schattig zomerjurkje voor mijn kleindochter heb gescoord. Met bus 45 ging ik weer terug naar Rhenen, geheel ontspannen. Niet helemaal okselfris meer, want de temperatuur is inmiddels opgelopen tot 24 graden. Heerlijke dag gehad!

Bronvermelding: de citaten zijn uit de wandelomschrijving "Belmonte. NS wandeling Ede-Wageningen - Wageningen"

Sijsselt    Celtic Fields

Papaver   Langs het Bergpad

Bloeiende acacia  De Irissen bloeien

1. B. PL0MP:
    16 mei 2018
    Wat schrijf je toch altijd je verhalen mooi op, ik wandel helemaal mee, en zie al dat moois zo voor me

En ik geniet mee, heel fijn, van een meegenieter Ma
  2. Kees nab:
    20 mei 2018
    Ik ben er telkens wee over verbaasd dat ons land zoveel moois te bieden heeft. Dat nodigt ook
    telkens weer uit om met mooie foto's thuis te komen.