En toen liep alles anders en gingen we niet op weg

24 april 2024 - Rhenen, Nederland

Helaas, het hele feest gaat niet door. De oogarts heeft echt haar uiterste best gedaan, maar het lukte ook de tweede keer niet door de bloedstolsels heen te laseren. Vrijdag moet DickJan weer terug en misschien volgt er dan een operatie. Ze raadde weggaan af. Wie zijn wij dan om dit advies in de wind te slaan? Natuurlijk gaat gezondheid voor, maar dat neemt niet weg dat de teleurstelling enorm is. Na de boosheid en de teleurstelling, volgt nu het verdriet. Het idiote is, dat ik altijd al het gevoel heb gehad dat er iets ging gebeuren rond of met deze Camino, zonder natuurlijk aan deze  mogelijkheid te hebben gedacht.

Een vriendin schreef: "Dat is omschakelen en dansen met het leven. Soms loopt het anders dan wat je had voorgesteld en gepland. Weer zo'n levensles. De kunst van de nieuwe draad oppakken". En ja, dat is een hele kunst. Ik ben mezelf wel tegengekomen en trots ben ik er niet op. Ik vraag me af waarom het zo'n grote impact heeft, terwijl ik er een sinister gevoel bijhad. Veertien dagen wandelen achtereen, afscheid nemend van een plek waar je nooit ben geweest en waar je nooit meer naar terug zal keren en je vervolgens niet weet waar je 's avonds terecht komt, blijft een bijzondere ervaring. De landschappen waar je door heen loopt, zijn nieuw voor je. Je wordt fysiek als mentaal uitgedaagd. Dat maakt de Camino meer dan dan een wandeling. Dickjan zal moeten blijven lopen voor de Nijmeegse Vierdaagse, voor mij zit het wel op. Er is geen doel meer.

Hoe nu verder? DickJan heeft alle onderkomens, de Spaanse post en de vlucht geannuleerd. De financiële schade valt mee, en wat resteert leggen we neer bij de verzekering. En verder kijken we maar vooruit. Eerst vrijdag maar afwachten. De kleinkinderen zijn ingeschakeld om de kou uit de lucht te nemen en komen in de meivakantie logeren. We gaan met hen naar de film (Marit) en naar het spoorwegmuseum (Niek). Ik ga plantjes halen bij Binsbergen in de hoop, dat het weer wat zachter en droger wordt en werken in de moestuin tot de mogelijkheden behoort.  Een andere kunst is deze lege weken in de agenda niet vol te plannen met 'doen', maar te 'zijn' met de leegte. Wie weet wat dat opbrengt.

Voor nu sluit ik het blog af. Volgend jaar een nieuwe kans.

1. Hetty Clarisse:
    24 april 2024
    Ach lieverd, wat mooi van dat 'zijn' met de leegte... en beterschap voor Dickjan.
    Groetje, Hetty
  2. Conny Plomp:
    Dankjewel Hetty.
  3. Marieke Ohm:
    24 april 2024
    Jammer voor jullie. Ik hoop dat DickJan zijn oog snel beter wordt.Ik heb nog twee uitspraken: de eerste van Godfriet Bomans: De kunst van het leven is thuis zijn alsof men op reis is. De tweede is van Maarten Luther: Als niet gebeurt wat we willen gebeurt er wat beter is. Groetjes Marieke
  4. Conny Plomp:
    24 april 2024
    Mooie teksten Marieke. Er staat tussen woorden en daden wel een gat, dat nu nog gapend is. Het komt goed!
  5. Riet zeegers:
    Ach, wat jammer.
    Maar gezondheid gaat voor en komt weer goed.
    Dan maar proberen verder te kijken en weer mooie plannen maken komende zomer.
  6. Conny Plomp:
    24 april 2024
    O, die zijn er genoeg. We komen niets te kort.
  7. Alie de Jong:
    24 april 2024
    Ach, wat een teleurstelling voor jullie!
    Dat is wel even schakelen.
    Beterschap voor Dickjan!
    Groetjes Alie
  8. Conny Plomp:
    25 april 2024
    Dat is het zeker. Dankjewel Alie.

Jouw reactie