“I love places where there are crowds of trees” (Nitin Namdeo)

9 april 2024 - Bernkastel-Kues, Duitsland

Wat een verschil met gisteren! Vannacht werden we om half één opgeschikt door een enorme windvlaag. DickJan is er nog uit geweest om de tafel op z’n kop te zetten. Het was 10 graden en met de ZW windkracht 4 voelde het erg koud aan. Bovendien regende het. Toch besloten we te gaan. Rugzak een “jasje” aan gedaan en naar de bushalte. Daar werd het droog en bleef het op een paar druppels na, droog.

Om 9.15 uur kwamen we aan in Urzig en meteen ging het bospad 150 meter omhoog naar Burgberghutte. Daar dronken we koffie uit de veldfles. Een prachtig uitzicht op links Losnich, Kindel, Kinheim en Krov en rechts Urzig  en Urziger Mühle. In de verte was de Hunsruck zichtbaar. Onder ons Erden.
Het pad ging verder door het bos. We hebben vandaag grotendeels door bos gelopen. Ik zag een paar paddenstoelen, salamonszegel in knop, grote muur, bosanemonen, en speenkruid. We liepen richting Erden en kwamen ineens op een hoogteweg boven de wijngaarden met uitzicht op de Moezel en wijndorpjes. Het was echt koud, tien graden kouder dan gisteren! Weer doken we het bos in.Ik zag de paarse grote maagdenpalm bloeien. Het pad dat we nu volgden was compleet omgewoeld. Wilde zwijnen? Een reetje sprong voor mijn voeten weg. We zaten verkeerd, maar vonden al snel de Moselsteig terug. Eigenlijk weet je het al na 50 meter; het pad is zo geweldig bewegwijzerd. Om de haverklap hangt er een bordje.
Ik zag look-zonder-look, bolletjekers, brem, wilde kers. We daalden 50 meter om dan weer 50 m te stijgen. In totaal zouden we 600 meter stijgen en dalen. We lunchten heel snel - omdat het zo fris was - in de “Zum Hahndrens Born Hutte” boven Krov. Vervolgens liepen we langs de Krover Bergkapelle (19e eeuw, in neogotische stijl). We zagen de sneeuwbal bloeien en het fluitenkruid. En even nadat we het (zweef)vliegveld Traben Trarbach waren gepasseerd, mannetjesorchis.

We dronken thee in de schuilhut op de plek waar ooit de vesting Mont Royal heeft gestaan. Nadat de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV het hele graafschap Sponheim had geannexeerd, liet hij in de periode 1688-1698 door zijn geniale bouwmeester Vauban op het schiereiland dat hoog boven Traben uitsteekt een gigantische vesting bouwen. De vesting moest echter na de vrede van Rijswijk nog voordat ze voltooid was weer door de Fransen zelf verwoest worden.
We daalden af naar Traben, waar we om 13.45 uur aankwamen. We slenterden rond en zagen nu meer vakwerk en Jugendstil dan de eerste keer. Vooral het Jugendstilhotel Bellevue, dat in 1903 door Mohring werd gebouwd, trok de aandacht; prachtig!

We deden de laatste boodschappen in de Edeka, vlakbij het oude station en stapten op de bus terug naar de camping. We hebben er weer 17 km opzitten (etappe 12). Morgen de laatste wandeldag!

Jouw reactie