"Keep walking, one step at time (onbekend)

21 april 2024 - Rhenen, Nederland

Nog twee dagen en dan vertrekken we. Eerst naar Parijs, vervolgens naar San Sebastian en donderdag naar Oviedo. Zaterdag 27 april gaan we de eerste 25,5 km van de Camino Primitivo lopen naar Grado. Het is de route die koning Alfonso II de Kuise aflegde als eerste Sint Jacobspelgrim. Zondag 12 mei hopen we aan te komen in Santiago de Compostella, na 320 km.

"Vermoeiend, veeleisend, uitdagend. De Camino Primitivo (Ned. 'oorspronkelijke weg' of 'eerste weg') gold lange tijd als iets voor insiders. Maar weinig pelgrims waagden zich op de eerste historisch vermelde St. Jacobsroute door het bergachtige en dunbevolkte achterland van Asturië en Galicië...." Echter tijden zijn veranderd en nu staat deze pelgrimsweg op de vierde plaats na de Camino Frances, Camino Portugues en de Camino del Norte. Daarmee steeg ook het aantal accommodaties op de route. "Onveranderd bleven echter de deels steile en vermoeiende paden door het meer dan 1000 meter hoge middelgebergte tussen Asturië en Galicië. Veel kilometers wandelt men door indrukwekkend lieflijke platteland en vaak ook over ruige bergen. Vaste begeleiders zijn daarbij de luid klingelde bellen van de alomtegenwoordige koeien. Oviedo (220.600) en Lugo (98.300 inwoners) zijn de grootste en cultuur historisch belangrijkste steden aan de Camino Primitivo. Daar tussen verloopt de overwegend goed gemarkeerde route door toeristische nauwelijks ontsloten gebieden, waarin desondanks veel interessants valt te ontdekken" (Rother Wandelgids Camino Primitivo, 2022).

Wat zijn mijn verwachtingen van deze vijfde pelgrimsreis? Is het een pelgrimsreis of een lange afstandswandeling, waar overigens ook niets mis mee is. Een pelgrimstocht komt voort uit verlangen naar verandering, maar ik heb niet zozeer behoefte aan (grote) veranderingen. Ik ben gelukkig met het leven wat ik leid op dit moment en doe de dingen waar ik blij van word. En toch... Van de week kreeg ik een mooie tekst van Josien, die me aan het denken heeft gezet en waar ik deze reis wel op wil "kauwen":

"Ik heb goed en kwaad gekend, zonde en deugd, recht en onrecht. Ik heb geoordeeld en ben veroordeeld. Ik ben door de geboorte en dood gegaan, vreugde en leed, hemel en hel. Aan het eind gekomen begreep ik dat ik in alles ben en alles in mij is" (Hazrat Inayat Khan). Het is een mysterieuze tekst, want wie ben ik dan als alles in mij is en ik alles ben?  Zonder dat ik de pretentie heb dat ik de antwoorden ga vinden, wil ik deze vraag lopend gaan onderzoeken. De eerste stap van de voorbereiding is gezet.

De tassen staan ingepakt en klaar, die vanaf Oviedo door de Spaanse post van de ene overnachtingsplek naar de volgende worden vervoerd. Het weer gaat alle kanten op, dus behalve gamaschen (dit jaar wel bij ons) en de poncho, heb ik ook een korte broek en een paar hemdjes, handschoenen en een muts ingepakt.  Op alles voorbereid dus. Het blijft betrekkelijk, want je kunt je nu eenmaal niet op alles voorbereiden. De kunst is om de controle los te laten en te aanvaarden wat op je pad komt. Voor mij is dat een hele kunst. Deze reis biedt de mogelijkheid om me daarin te bekwamen. Als ik nu  lees wat ik heb getypt, zie ik toch dat het op voorhand meer is dan een lange wandeltocht. "Keep walking, one step at time"; genietend en vertrouwend op de magie van een nieuwe pelgrimstocht. Ik heb er zin in!

1. Marion:
    22 april 2024
    Mooi vooruitzicht en vergeet vooral niet om te genieten
  2. Conny Plomp:
    22 april 2024