“De natuur loopt uit, maar is nooit te laat” (mindfulrun.nl)

7 april 2024 - Bernkastel-Kues, Duitsland

Om kwart voor negen waren we al op weg naar de bushalte in het dorp. We zijn begonnen in Urzig (etappe 11) op 210 meter. Het bospad liep geleidelijk omhoog. Op het uitzichtpunt op Rachtig drinken we koffie uit de veldfles. We zagen grote boten beneden ons voorbij varen. De Moezel is een drukbevaren rivier. We hadden ook zicht op een enorme hoge brug; een snelweg in wording.
Vervolgens ging het pad dalen naar het klooster Marchen, dat in 1238 als een vrouwenklooster in de cistercienzerorde werd opgericht en nu als speelgoedmuseum, brouwerij,  iconenmuseum. trouwlocatie, café en restaurant dienst doet. Een noodzakelijke sanitaire stop.
Vervolgens liepen we de brug over naar Zeltingen. De Kurfustenstrasse  was mooi met vakwerkhuizen. Op de Markt met het raadhuis sloegen we af. Nu gingen we echt klimmen. We besloten de Moselsteig los te laten en de  “Kulturwandlung” naar Bernkastel te  lopen. De Moselsteig ging door bos en de cultuurwandeling over paden over de graad met zicht op de wijndorpjes en wijnbergen. We liepen grotendeels langs wijngaarden. Het rook naar zwavel; zouden ze nu al gespoten hebben? Het pad ging dalend en stijgend, maar heel geleidelijk. Prachtige uitzichten op de Moezel, Zeltingen, de stuw en Wehlen. We lunchten met  geweldig uitzicht.

Verder liepen we weer over de terrasweg met de zon op ons gezicht. Wat een heerlijke voorjaarsdag, zo tussen de 21 en 23 graden. Fijn wandelweer. Voordat we uiteindelijk afdaalden naar Bernkastel,  dronken we nog thee uit de veldfles net voor Schaferei gemeente Grach. De sering bloeide en ook de vogelkers. We daalden af van 350 meter naar 100 meter en we liepen om 14.30 uur Bernkastel binnen. Een schilderachtige oude stad met prachtige vakwerkhuizen uit de 15e tot de 17e eeuw, een plaatje van een Markt met Renaissance stadhuis (1608) en de Michaelsbron. Het was er ontzettend druk met toeristen.
We namen een “Frutti Bosco Becher” op het terras van het “ Eis café Bressanone” op de Markt. Zo, dat smaakte! Tegelijkertijd “keken we mensen”. Om iets te doen met de  calorieën, besloten we naar de camping terug te lopen langs het water; 3,5 km extra. Het totaal kwam nu op 20 km, waarvan we er 400 m geklommen en 570 gedaald hebben.
Het was weer een fantastische dag! Ja, de natuur loopt uit. Het is het mooiste seizoen van het jaar.

1. Hetty Clarisse:
    8 april 2024
    Dank je weer Conny, ik geniet van je verhalen. Loop je ook plannen te maken of verleden te overpeinzen? Liefs! Hetty
  2. Conny Plomp:
    8 april 2024
    Hoi Hetty, ik ben nu wel zover, dat ik verleden en toekomst kan loslaten. Ik heb er vandaag extra opgelet en ik heb eigenlijk niet veel gedachten. Ik kijk om me heen en geniet!
  3. Hetty Clarisse:
    8 april 2024
    Mindfulness dus : ) super. Dat is dan genieten inderdaad. Veel genieten verder.
  4. Conny Plomp:
    Dankjewel Hetty.