Het is mooi geweest, terug naar de eenvoud

6 mei 2023 - Bilbao, Spanje

Na een rustige nacht en ontbijt namen we afscheid van “Hostel Koba”. Op weg naar het station hebben we espresso gedronken aan de bar. Om 9.50 uur ging de Euskotren naar Bilbao, een rit van 2,5 uur. De trein zat bomvol met dagjesmensen, sommigen in wandelkleding.
Tot Deba volgde de trein de Camino en boog toen af door het groene binnenland. De zon ging schuil achter nevel, die allengs dichter werd. De temperatuur liep op naar 23 graden. In Bilbao werd de lucht weer blauw.

Om 12.20 uur kwamen we aan in Bilbao. “Hotel Bilbao Plaza” ligt aan de rivier Nervion, dus heel centraal. We aten op het voormalige terrein van de gasfabriek, Plaza Ernesto Erkoreka, overheerlijke Pinxtos en liepen vervolgens naar de Artxandako Funikularra, die ons 230 meter hoger bracht voor een prachtig uitzicht op de stad.
Weer met de benen op de grond, hebben we boodschappen gedaan voor de lunch morgen. Na deze op de kamer gebracht te hebben, gingen we op zoek naar de Catedral de Santiago. Als pelgrim was de toegang gratis. Het eerste stempel in een kerk werd gezet.
Oorspronkelijk dateert de kathedraal uit de 14e eeuw en heeft er na de brand in 1571 een renovatie plaatsgevonden. Sinds 1950 heeft het de status van kathedraal verworven. Het is gewijd aan de apostel Sint Jacobus. De architectuur is een mengsel van 15e eeuwse gotiek en invloeden van neogotische. Bij binnenkomst viel het licht op en viel mijn oog op het beeld van Jacobus, Santiago in het Spaans. Ik schoot vol en waarom weet ik niet goed. We brandden een kaarsje voor de goede afloop. Nadat we de kathedraal hadden verlaten, hebben we door het “casco viejo” gedwaald; het oude centrum met de smalle straatjes en steegjes. Na 17.00 uur begon het “pantoffelen”, de winkels gingen weer open een kakofonie van geluid steeg op uit al die smalle straatjes. Op het Plaza Nueva bemachtigen we notabene een prachtige plek in de zon op het terras van “Ahoan”. Met een alcoholvrij biertje voor ons was het heerlijk mensen kijken.
We hebben in “Toma-y-Daka” (ook op de Plaza Nueva) gegeten: groene pepers, kroketjes met truffel en een salade. Was prima.
Toen we naar het hotel terugliepen zagen we de eerste bliksemschichten. De regen viel direct na binnenkomst . We waren net op tijd binnen.

Het was erg leuk om rond te lopen in Bilbao. Maar nu heb ik wel genoeg van het geluid en de drukte van de stad. Ik verlang naar de eenvoud. We hebben ons in Parijs, San Sebastián en in Bilbao als toeristen gedragen. Nu geen Pinxtos of een salade en een glas witte wijn als lunch meer of een uitgebreid diner, maar brood met kaas op een bankje en het Pelgrimsmenu ‘s avonds. Terug naar de stilte en het platteland. Het is mooi geweest. Ik heb genoten, maar het is genoeg.
We hebben vandaag zo ongeveer 16.000 stappen gezet. Morgen gaat het echte werk beginnen!

1. Carolien Bakker:
    6 mei 2023
    Aha nu begrijp ik je opmerking dat morgen het echte werk gaat beginnen.
    Het wordt wat soberder en minder 'stad'seeing dan de afgelopen dagen.
    Ik vind/vond t wel leuk om dmv je foto's ook kennis te maken met meer dan alleen de camino. En ook de foto's van het landschap zijn verrassend nu alles zoveel groener is dan eind februari/begin maart.
    Morgen zullen jullie vast ook weer veel sportievelingen tegenkomen, rennend, fietsend en ook roerend!! Heel veel plezier.
  2. Conny Plomp:
    7 mei 2023
    Dankjewel Carolien. Ik probeer naar de omgeving te kijken met jouw ogen, dat wil zeggen zoals het er uit zou kunnen zien in hele vroege voorjaar, maar ik kan me er geen voorstelling van maken. Het is nu zo weelderig fris groen en er bloeit zo veel moois.
    J