“Geluk moeten we onderweg zoeken en niet aan het eind van de weg…

21 mei 2023 - Gijón, Spanje

…., want dan is de reis afgelopen” (Max Draban).

Het geluk was er al die tijd! Wat heb ik genoten!

We zijn gearriveerd na 360 kilometer lopen! Hotel Blue Santa Rosa aan de gelijknamige “Calle” (straat) ligt vlakbij het oude centrum en de zee. We hebben de zee niet nog gezien vanmiddag, omdat regensluiers het zicht totaal wegnamen. Na het douchen gaan we zeker op zoek.

Gistermiddag hebben we na de boodschappen nog een alcoholvrij biertje gedronken op het pleintje vlakbij ons hotel, op  het terras van “Café El Charron” op het Plaza Ecce Homo. Veel bekenden trokken aan ons voorbij, ook de Argentijnse. Zij zou de Primitivo gaan lopen vanaf Casquita, dus namen we afscheid van elkaar met een hartelijke omhelzing. Voor even deelden we elkaars (levens)pad.
We aten in “Café de Vincente” tortilla, een salade en ansjovis. Simpel, maar smakelijk. Er kwam veel volk binnen, die onmiddellijk voor de televisie gingen zitten. Goed geklede en gekapte oudere dames kwamen een kopje koffie drinken.

De wekker ging om 6.15 uur, het was net licht. Om 7.30 zaten we in hetzelfde “Café de Vincente” aan het ontbijt: een groot stuk cake (wat zijn Spanjaarden toch zoetekauwen), tostada met jam, jus en koffie. Ook nu kwam er veel volk binnen, voor een kopje koffie en de krant.
Drie kwartier later gingen we dan echt aan onze laatste etappe beginnen. Het was 11 graden en zwaarbewolkt. De voorspelde regen hebben we vandaag wel met bakken gehad. Deze laatste wandeldag was er een in poncho. Koud was het ook. In deze weken hebben we heel vaak Spanjaarden in winterjassen en laarzen gezien. Mijn korte broek, badpak en jurkje is niet uit de tas geweest. Helaas.
Zondagochtend; heel stil op straat. Alleen de veegwagen reed rond. Er kwamen ons een flink aantal pelgrims tegemoet; op weg naar het busstation? Om de (lastige) etappe naar Gijon of Oviedo te vermijden? Vandaag heb ik nog drie nieuwe bloemen soorten gespot: beklierd mottenkruid (alleen de naam al!), kluwenklokje en Belgische vlag. Zie foto’s.

Tot 9.00 uur liepen we droog. Op de kruising waar de Camino Primitivo via Oviedo afbuigt van de Camino del Norte naar Gijon, stond een kerkje, dat open was en waar je zelf een stempel in je pelgrimspaspoort kon zetten. Een langzaam stijgend bospad bracht ons naar Nievares. Even daarna begon de beklimming naar de Alto de la Cruz (437 m) over een rotspad. De regen viel  inmiddels gestaag naar beneden. In combinatie met de poncho, werd het ook onder de poncho een vochtig gebeuren.
Vervolgens daalden we helemaal af naar Peon, waar we op een muurtje bij de kerk lunchten tot het weer ging regenen. Even daarna liepen we tegen “Parrilla Pepito” op, een heel drukke bar waar we warme koffie dronken en naar het toilet konden. Ik deed droge sokken aan en deed nog wat extra schapenwol rond met kleine tenen. Het groene dal links van ons was weer prachtig.
De tweede klim over de Alto de Corbiellu (271 m) diende zich aan, opnieuw met regen. En tijdens deze klim ging het licht bij mij uit. Ik voelde van alles en vroeg me af waarom wij (ook) niet de bus hadden genomen vanmorgen. Ik was er helemaal klaar mee! Een theepauze met een banaan hielp maar weinig. Het was voor mij genoeg. Na de Camping Deva was het nog 3 kilometer naar de bushalte. We passeerden een enorme universiteit en een Botanische tuin.
We hebben 5 kilometer gesmokkeld. De bus reed door het universiteitsterrein, door buitenwijken, die nou niet zo interessant waren. Even na 16.00 uur kwamen we aan bij ons hotel.

Het is afgelopen. Ik heb er nog niet zo’n idee van of gevoel bij. Morgen zijn we pelgrim af en lopen we als toerist rond. Ik weet uit ervaring, dat het zien van pelgrims die aankomen of doorlopen een gemengd gevoel geeft. Maar goed, het is “gewoon” voorbij. We mogen trots zijn op onszelf, volgend jaar willen we via Orviedo de Primitivo lopen (bij leven en welzijn).
Nu eerst maar eens douchen en een biertje op de goede afloop.

1. Marieke Ohm:
    21 mei 2023
    Ik wens dat je iedere morgen de zon mag zien opgaan als een teken van hoop. (Kris Gelaude)
  2. Conny Plomp:
    22 mei 2023
    Wat een lieve wens Marieke, dankjewel 🙏 Vanmorgen in Gijon scheen de zon aan een blauwe lucht!
  3. Marion:
    21 mei 2023
    Wow, weer een topprestatie van jullie. Gefeliciteerd. Geniet lekker na, rust uit en laat de indrukken maar langs komen.
    Dikke zoen voor jou en Dick Jan
  4. Conny Plomp:
    22 mei 2023
    Dankjewel Mar. Het is nog een soort warboel in mijn hoofd, alles loopt nog door elkaar. Het komt goed!
  5. Carolien Bakker:
    21 mei 2023
    Hoe mooi en warm Marieke.
    Wat hebben jullie veel regen getrotseerd deze Camino; knap gedaan. En daarbij/daarnaast ook intens kunnen genieten van al t groen, de bloemen (wat een kennis heb je/hebben jullie hiervan), van lekker eten ..en dat allemaal in elkaars nabijheid!!
    En ja de voorbij trekkende andere pelgrims morgen (en later) doen verlangen naar meer (dat herken ik).... en halen ook goede herinneringen naar boven; oa onderdeel te zijn van 1 grote familie (zoals je zo mooi hebt beschreven).
    Ik wens jullie morgen een heel fijne dag in Gijon. Wij denken daar rond woensdag aan te komen... dus alle tips zijn welkom; al zijn wij (ik meer dan Erik) in vergelijking met jullie grote cultuurbarbaren.
    Warme groet
  6. Conny Plomp:
    22 mei 2023
    Dankjewel Carolien, ook voor jouw adviezen. Mei is een prachtige maand om te lopen. De natuur is volledig ontwaakt uit haar winterslaap. Wat betreft die kennis: er is een (gratis) app “Seek” genaamd, die je die kennis geeft. Het lijkt dus indrukwekkender dan het is.
    We hebben enorm genoten, ook van elkaar nabijheid. Vandaag gaan we de toerist uithangen. Vanavond breng ik verslag uit.
    Wel jammer, dat we elkaar net niet treffen.
  7. Miriam:
    21 mei 2023
    Gefeliciteerd, ondanks de regen en kou. Jullie deden het.
    Dank voor het meebeleven. Hoop dat jullie heel erg zullen nagenieten en super trots zijn.
    Hartelijke groetjes van Miriam
  8. Conny Plomp:
    22 mei 2023
    Dankjewel Miriam, de regen en kou zijn niet de eerste herinneringen die bij me opkomen als ik terug kijk. Het was zoals het was en niet altijd leuk, maar daar stonden prachtige uitzichten tegenover.
    We hebben erg genoten.
  9. Saskia:
    21 mei 2023
    Geweldig, Con, zo’n afstand lopen in zo’n betrekkelijk korte tijd en dan ook nog vaak in de regen, petje af! En wat was het weer een avontuur om elke dag je verhaal te lezen! Nu lekker toeristje spelen en genieten van wat was en wat is! Veel liefs voor jullie beiden!
  10. Conny Plomp:
    22 mei 2023
    Dankjewel Sas, leuk dat je van het blog genoten hebt. We zien elkaar snel!
  11. Anja Trapman:
    En weer 'gefinished'!
    Wat een mooie prestatie!
    Nu de voldoening én de weemoed, dubbel hè?!
    Until we/you meet again!
  12. Conny Plomp:
    23 mei 2023
    Dankjewel Anja, mooi gezegd, zo is het precies. Tot gauw!