“De stilte van de natuur heeft veel geluiden” (Adriaan Roland Holst)

6 april 2024 - Bernkastel-Kues, Duitsland

We werden wakker met mist. Het was een prachtige sprookjesachtige sfeer. De zon prikte er snel doorheen en de wolken losten op. We hadden voor het eerst zon op de ontbijttafel. Ik zag blote benen, lachende mensen en bij vertrek van de camping zag ik dat iedereen zich met koffie op stoeltjes naast de camper of caravan had geïnstalleerd. Jammer, dat we weggingen van deze mooie plek.
Nog geen 100 meter verder zetten we Gea aan de oever van de Moezel en gingen we de voetgangersbrug over naar de overkant. Eerst een espresso en toen begonnen we aan de “Collis” rondwandeling, deel van etappe 15. De start was bij de “Zeller Schwarze Katz”- Bron aan de Marktstrasse. De klim van 200 meter begon vrijwel direct, maar ging heel geleidelijk. We liepen voorbij de vierkante toren, deel van de voormalige stadsversterking. We vervolgden het bospad, zagen een  vuursalamander, oranjetipjes, een geaderd koolwitje, dagpauwogen. Het was stil in het bos, maar we hoorden veel geluiden van zangvogels. Met name de vink liet zich van zijn uitbundigste kant horen. Na een klein uurtje kwamen we aan bij de Collis toren, in 1906 gebouwd. We werden beloond met een prachtig uitzicht over de stad Zell en de stadsdelen Kaimt, Merl en Barl. Na de koffie uit de veldfles gingen we verder. Het bospad bleef nu op hoogte. Vanaf de schuilhut Lohnshohe (op beide o’s puntjes) genoten we van het panorama op het Moezeldal, de Marienburg, de dorpjes Alf en Bullay.
Het bospad daalde af naar Zell-Merl. We liepen voorbij aan de St. Michaelskirche, voormalig Minoriten klooster. De kerk heeft prachtige glas in lood ramen en een vleugelaltaar met houtsnijwerk van een Antwerpse school van 1525. Op een van de fragmenten was de besnijdenis van Jesus te zien. Nooit eerder gezien! Na een uitgebreide bezichtiging van de kerk, lunchten we aan de Moezel op een heerlijke plek tussen de madeliefjes. Het was heerlijk warm en ik genoot van de zon op mijn gezicht en armen. Tot besluit deelden we een glas wijn ter afscheid van Zell. We hadden het hier goed gehad.
We liepen de wandeling uit en om twee uur kwamen we terug bij Gea.
We hadden 10 kilometer gelopen en 280 m geklommen.

Binnen een uur waren we in Wehlen, een stadsdeel van Bernkastel-Kues. Eerst hebben we boodschappen gedaan in een veel te grote ReWe winkel.  “Mosel Camping” ligt ook aan de Moezel. We staan er niet direct aan, maar kijken erop. Het is nu even na zessen en nog 24 graden. Wat een dag vandaag! Het was weer genieten.

Jouw reactie