“Wat je vandaag doet, kan jouw dag morgen en alle dagen
6 september 2025 - Oviedo, Spanje
die volgen verbeteren” (spreuk van de dag op de "Positiviteit scheurkalender").
We zijn gearriveerd in Oviedo!
Even na half één vertrokken we met de trein via Utrecht naar Schiphol, waar we anderhalf uur later aan kwamen. De grote vakantie drukte leek voorbij, het ging allemaal erg vlot. We doodden de tijd met thee drinken en lezen. Om 16.00 uur zouden we boarden, maar het vliegtuig was vertraagd en al met al vertrokken we een uur later, om 17.40 uur.
De vlucht verliep verder vlekkeloos en we landden twee uur later op “Aeropuorto Asturias”. Een klein vliegveld. De tassen waren er eerder dan wij na toiletbezoek.
Met de bus reden we over de A8 naar Oviedo. De ramen waren donker waardoor het er somber uitzag buiten. Het was bewolkt. Ik zag bos met eucalyptus bomen, palmbomen, glooiingen, hoge grassen met witte pluimen en bloeiende oleander. Verspreid liggende huisjes, koeien. Industriële bedrijvigheid van Aviles. Bussen met reclame reden voorbij; de 14e etappe (gewonnen door Marc Soler) van de Vuelta ging vandaag van Aviles naar la Farrapona.
Op een gegeven moment zag in in nevels gehulde bergen en niet veel later de hoogbouw van Oviedo.
Na een half uur bereikten we het busstation. Het was nog negentien minuten lopen naar het “Green Hostel”. De weg ging telkens iets omhoog en omlaag. We liepen het centrum in via een autoluwe weg. Mensen flaneerden op deze zaterdagavond. Oudere dames netjes gekleed. Terrassen zaten vol. Het was 23 graden. We liepen langs een majestueus gebouw, dat iets te maken heeft met justitie, het museum voor schone kunsten (met grote namen) en de mooi uitgelichte kathedraal. Nu was het hostel niet ver weg. Om 21.00 uur stapten we via allerlei codes (receptie was al weg) een schone eenvoudige kamer binnen.
Snel stapten we de straat weer op voor flessen water. De supermarkt was nog net open. Op het pleintje “ Plaza de la Constitucion” naast ons hostel dronken we nog een alcoholvrij biertje. De eerste indruk was een erg levendige stad waar veel te zien is.
Er lopen meer Nederlanders 'de Primitivo'. We kwamen ze op Schiphol en in de bus al tegen. Ook nu hoor ik ze op het terras voor onze kamer; dikke verhalen Engels sprekend.
We zijn in Oviedo! Deze dag heeft invloed op de volgende dagen, dat is zeker! Morgen gaan we Oviedo ontdekken en maandag gaan we beginnen aan de Camino.