Het voorjaar begint vandaag of niet?

20 maart 2023 - Rolde, Nederland

Vandaag begint even voor half elf vanavond het voorjaar, maar voelbaar is het niet. Het was 10 graden en zwaarbewolkt, maar de wind deed er voor het gevoel 3 graden van af. Het is wel droog gebleven totdat we in Gieten naar de halte liepen waar de bus zou stoppen en toe werd het pas echt koud. De weersverwachting heeft ons doen besluiten morgen naar Groningen te gaan en de tentoonstelling “Gianni Versace. Retrospective” in het Groninger Museum te bezoeken en woensdag in plaats van donderdag naar huis te gaan.
Vandaag hebben we nog 15 km van Borger naar Gieten gelopen over het Drenthepad. Deze elfde etappe stond te boek als een wandeling van 18 km, maar de ‘TomTom’ van Dick Jan gaf 15 km aan.

Dick Jan heeft gisteren de blaar onder mijn rechter kleine teen doorgeprikt en afgeplakt en ik hoopte dat het minder pijnlijk zou zijn. Helaas, valse hoop. Ik ben bang, dat blaren lopen gewoon bij mij hoort. We stapten om 8.45 uur op de fiets. Handschoenen aan. Het was onaangenaam koud. Op de Kerkbrink in  Rolde zetten we de fietsen weer vast en wachtten we op bus 24 naar Borger.
Daar aangekomen was alleen bakker “Puur ambacht” open voor koffie en een sanitaire stop. Als er geen bakkers waren,  was het afzien op maandag.
Om 10 uur gingen we van start.

Borger ligt op de Hondsrug, in de gemeente Borger-Odoorn en telt 4.885 inwoners. Tot ‘98 was het een zelfstandige gemeente. De Dorpskerk (1836, de toren is uit de 14e eeuw), is gewijd aan Willibrord. Nu is het in gebruik als Cultuurpodium Podium 34. Het Drenthepad leidden ons naar “het grootste hunebed van Nederland, de D27 uit het Neolithicum. Het overtreft de overige hunebedden in lengte: het is met zijn 22,6m lengte het langste steengraf. Het heeft het grootste aantal draagstenen (26) en zijn grootste deksteen is de zwaarste hunebedsteen die nog bestaat” (Informatiebord)

De bewolking brak een weinig. In een tuin bloeide de stralende violetblauwe sterhyacint (scilla). Prachtige kleur!
De grote huizen, soms rietgedekt, stonden op grote percelen met idem tuinen, aan een ruime opgezette weg, omzoomd met bomen. In Borger is het goed wonen. We liepen over een geaccidenteerd terrein; het liep een beetje bol: de Hondsrug. “ De Hondsrug is 150.000 jaar geleden ontstaan in de Saale ijstijd. Het is een 70 km lange rug in Drenthe en Groningen, die zich in van Emmen tot in de stad Groningen uitstrekt. Hij maakt deel uit van een groter geheel van zandruggen en stroomdalen in Drenthe en Groningen, dat wel het Hondsrugsysteem wordt genoemd” (Wikipedia).
We passeerden drie hunebedden, de D23 tot en met de D25 en twee grafheuvels, waarvan er één dateerde uit 2000-1200 voor Chr. Het landschap was wijds en deed me denken aan Groningen, maar dan zonder de vette klei, en met lage horizon. Ik houd daar van.
Ik zag paardenbloemen bloeien als stralende zonnetjes in het gras. We liepen het natuurgebied het Drouwenerzand op; zandduinen, eiken met machtige kruinen, jeneverbesstruiken, vliegdennen, (korts)mossen en struik-en kraaiheide. In 1843 werd het gebied als volgt omschreven: ”een dorre en doodsche zandzee, allerakeligst, een rei naakte duinen, het is hier zoo bar en ongezellig”. Zo somber zou ik het niet willen omschrijven, maar met de donkere wolken erboven zag het er allesbehalve vriendelijk uit, wel mooi op een bijzondere manier.
We aten in een moordend tempo onze boterhammen op een bankje. Het was koud met windkracht 4. We liepen snel verder. We liepen Gasselte binnen en werden begeleid door “pompende” koolmeesjes en een roffelende specht. Over Gasselte kan ik kort zijn: er valt niets over te schrijven. Over de oude spoorlijn Assen-Stadskanaal liepen we naar Gieten. Gieten is een langgerekt dorp. Tot 1998 een zelfstandige gemeente, nu onderdeel van de nieuwe gemeente Aa en Hunze. Gieten is van oorsprong een esdorp met een brink en telde op 1-1-‘10 5.171 inwoners. We bereikten het centrum om 13.30 uur. Het was opvallend hoeveel voorzieningen er waren; er was niets dat ik miste. Bij “Bakker Job” konden we thee drinken. Het was een alleraardigste locatie.
Nog 20 minuten lopen naar de OV Hub van Gieten, waar we de Qliner naar de OV Hub van Rolde namen. Alle bussen gaan hier over de snelweg en doen de centra van de dorpen niet aan, afgezien van een enkele bus. Wij stapten over op bus 24 (zo’n uitzondering dus) naar de Kerkbrink. Op de Grote Brink deden we boodschappen in de AH en fietsen vervolgens naar “huis”, waar we om 15.15 uur aankwamen.

Voor nu zit het blog er op. Volgende week 29 maart ga ik alleen wandelen van Bergen aan Zee naar Landsmeer, vier etappes van het Trekvogelpad. Over twee en halve week gaan we samen met Gea naar Duitsland, de laatste  trainingsdagen voordat we 2 mei vertrekken naar San Sebastián. Het gaat nu opschieten!

1. Anja Trapman:
    20 maart 2023
    Jullie zijn moedig hoor!
    Wij hebben daar afgelopen jaar gefietst, Rondje Drenthe, erg mooi!
    Sterkte met je volgende etapoe!
  2. Conny Plomp:
    20 maart 2023
    Dankjewel voor je reactie, maar moedig voelen we ons niet hoor. We gaan gewoon gestaag door met de ene voet voor de andere.