All you need is hiking shoes

22 februari 2024 - Falmignoul, België

We zaten exact om 8 uur aan het ontbijt. Verse jus, roerei, broodje, yoghurt… We lieten het ons weer goed smaken. Drie kwartier later liepen we naar de bakker met de lekkere gebakjes voor een “baquette fromage”. Het zag er na de regen van gisteravond nat uit, maar het was droog en tot onze verrassing zou het ook zo blijven. Het begon pas te regenen toen we de auto in stapten in Falmignoul. Het was 10 graden.

Het pad liep stijgend en dalend en afwisselend door bos en door weilanden. Soms weken we af van de route omdat het pad wel erg glibberig was. Veel afval in de berm, zelfs een wc pot gespot in de bosjes. Ik zag het frisse groene blad van de forsythia, nog zonder de gele bloemetjes. Na een uur kwamen we aan Furfooz op 203 meter hoogte. Een heel stil dorp en vooral bekend om het Parc de Furfooz; een verzameling grotten in de kalkrotsen, die al in de prehistorie bewoond waren en waar ook een Romeins badhuis is gevonden.
Even over tienen koffiepauze op een boomstronk op een plek waar de wind geen vat had.
We daalden richting spoorbrug, en onderweg was er een mooi uitzicht op het dal van de Lesse. Voordat we aan een geleidelijk klimmetje van 100 meter begonnen, kwamen we nog oog te staan met het Chateau (met een dakje op de eerste ‘a’) Walzin; een neogotisch kasteel dat niet is te bezichtigen. Het ligt heel strategisch op een hoge rots aan de Lesse.

Na het stijgende bospad was het uitlopen naar Falmignoul, waar we even na half twaalf aankwamen. Bij “Boulangerie Patisserie (met dakje op ‘a’) Les Gourmandises, aten we een bord zelfgemaakte groentesoep. Lekker!
Toen we een half uur later voor de deur stonden van de “Auberge des Cretes” (met dakje op eerste ‘e’), werd ons gezegd dat de bagage onderweg was. We hebben een half uurtje  in de auto moeten wachten. Ik maakte van de gelegenheid gebruik door dit blog te schrijven.

We zijn nu onderweg naar huis. Het waren heerlijke dagen. Geen blaren gelopen of andere klachten of pijntjes gevoeld. Het lopen ging prima. We hebben heel veel geluk gehad met het weer; geen druppel tijdens het wandelen. Het gebied hebben we nu wel gezien; het vijfdaags arrangement is net mooi. Doordat we in het Franssprekende deel van België zaten, heb ik echt het gevoel gehad in het buitenland te zijn geweest. Ik heb erg genoten!
Wanneer we weer gaan lopen? Eind volgende week, denk ik. In elk geval moeten eerst de wandelschoenen schoon gemaakt worden, er zitten “kilo’s” klei aan uit de Ardennen.

Jouw reactie