Aan alles komt een eind

24 mei 2022 - Lavacolla, Spanje

Wanneer ik dit schrijf zit ik op het vliegveld van Santiago. Het is 14.45 uur, het vliegtuig naar Amsterdam zou om 17.50 uur moeten vertrekken. Alle tijd dus om verslag te doen van deze laatste dag en het blog af te sluiten.

We hebben de Camino in stijl afgesloten met een bezoek aan het Pelgrimsmuseum op de Plaza de las Platerias, waar het museum sinds 2015 is gehuisvest. Een heel leuk museum. Op de begane grond werd het pelgrimeren in een universeel perspectief geplaatst; verschillende culturen en verschillende religies gaven een eigen invulling aan het pelgrimeren. Op de eerste etage kreeg de pelgrimage naar Santiago alle ruimte; in symbolen, verschillende routes, infrastructuren, literatuur en muziek. Ook de figuur van Jacobus als apostel, pelgrim en ridder werd breed uitgemeten. De tweede etage was ingeruimd voor de ontwikkeling van de stad Santiago de Compostela; archeologische opgravingen en het ontstaan van de kathedraal werd in beeld gebracht.
Zoals geschreven, een buitengewoon aardig museum.

Na het museum bezoek dronken we voor het laatst koffie en aten “Tarte de Santiago” in “Rua Bella”. Nog eenmaal liepen we naar het hotel om de bagage op te halen. We liepen naar de bushalte om vervolgens met de bus naar het vliegveld te worden gebracht.

En daar zijn we nu. Het is voorbij, aan alles komt een eind. Ik wil besluiten met een gedicht van Thea Persoon-van den Ende, datum ooit in de ‘Jacobsladder’ heb gelezen:

Pelgrim

Ieder mens is een pelgim.
Je vaart je eigen koers.
Bewandeld je eigen levensweg.
Soms begaanbaar, glibberig, vol van kuilen.
Maar altijd aan de horizon gloort
Een lichtpunt, de zon, de maan, een ster.
Je trekt je stinkende schoeisel uit
En laat de lucht, je kwam van oneindig ver.
Een pelgrim, een mens.
Dromen van geluk.
Je vindt het niet enkel daar.
Of in het verre oord.
Je draagt het met je mee.
Zaai en oogst en deel vanuit je hart.
Zodat je steeds de liefde hoort.
Een pelgrim, een mens, kiest zijn eigen pad.

Voor wie heeft mee gelezen: dankjewel!
Wie weet tot volgend jaar. Buen Camino!

1. Anja Trapman:
    24 mei 2022
    Goede thuisreis!
    Was fijn om stukjes van je reis mee te beleven!
  2. Conny Plomp:
    24 mei 2022
    Dankjewel Anja, ga graag weer een keer met je schrijvend pelgrimeren.