Paris, je t’aime!

2 mei 2023 - Parijs, Frankrijk

De wekker ging om 5 uur vanmorgen. Ik had slecht geslapen, maar verheugde me op de dingen die gingen komen. De vogels hadden er ook zin in; een waar vroege vogelconcert trok mijn aandacht.
De trein uit Rhenen vertrok op tijd. Bij vertrek van huis had ik gezien hoe de blauwe regen in de achtertuin op bloeien stond en hoe mooi de roze bloesem van de leiappel was. Kaarsjes “brandden” in de kastanjebomen, de sering, stinkende gauwe, vogelkers, fluitenkruid, brem en de meidoorn bloeiden, terwijl de Japanse kers, magnolia en de riebes hun bloemen hadden in geruild voor fris groen blad.
Het was 9 graden en bewolkt.
Via Utrecht stapten we over op de trein naar Rotterdam. Ik voelde me tamelijk neutraal, van opwinding was geen sprake.
In de “Stations Huiskamer” met uitzicht op de vertrek en aankomsthal, dronken we koffie.  Het was duidelijk vakantietijd en niet zo druk. De meeste mensen droegen winterjassen. Het is te koud voor het jaar.
De Thalys zou om 8.53 uur vertrekken, maar dat werd 40 minuten later in verband met een kapotte trein;  we hadden de overstap naar Hendaye nooit gehaald in Parijs. Een extra nacht in Parijs bleek dus een hele goed keus. Een half uur later liep de trein Antwerpen binnen, een uur later in Brussel. De felgeel gekleurde koolzaadvelden zijn me het meest bij gebleven.

Even na 12 uur arriveerden we op Paris Gare Du Nord. Het was half bewolkt en een graad of 15. Nadat we metrokaartjes hadden gekocht, wachtten we op metrolijn 4 richting Bagneux. Een glazen wand scheidden de passagiers met het metrostel; geen bestuurder meer, maar automatische besturing. Ik dacht er maar niet te lang over na, want het klonk nogal griezelig. We crosten de stad door naar Denfert-Rochereau. Veel verschillende nationaliteiten in de metro. Ook was het opvallend hoe veel mondkapjes er nog gedragen worden en naar later bleek, niet alleen in het openbaar vervoer. Ik zag toeristen in korte broek of met rolkoffers, mannen in pak en Parisiennes chique gekleed volgens de laatste mode, flink doorstappend op naaldhakken en mensen met fluorescerende hesjes die aan het werk waren, veelal mesne met een donker huidskleur.
We kwamen bovengronds en ademden Parijs in. Ik zag het prille groen van de platanen; de Art Deco metro uitgang; een rotonde met een foeilelijk leeuw ("A la defensie Nationale 1870-1871"); zes verdiepingen tellende smalle zandkleurige wooncomplexen met gietijzeren balkons, leistenen en mansarde daken; veel verkeer; snelle stepjes op de weg; bistrot stoeltjes op terrassen en brasserieën op hoeken. Ja, dit is Parijs!

Ons hotel, het Solarhotel aan de Rue Boulard nummer 22 bleek heel dichtbij te zijn in een niet zo toeristisch deel van de stad. Onze kamer 42 is prima; eenvoudig, schoon en comfortabel. Het staat tegenover een basisschool en de nationale symbolen ontbreken niet; de driekleur, de Europese vlag en de woorden “Liberte - Egalite - Fraternite”.
Om 13.00 uur gingen we de straat op. Rue Daguerre is om de hoek en is een straatje met verse producten, als groente, fruit, vis, maar ook wijn en taartjes. Op het terras van Café Daguerre aten we een salade en dronken we een glaasje wijn om de vakantie te vieren. De rest van de middag hebben rond gezworven in onbekend Parijs. Heel erg druk met toeristen is het nog niet. We liepen langs galeries (onder andere behang in prachtige dessins) en chique modehuizen. Tegen" La Rotonde" en "Les Deux Magots" liepen we aan. Op de begraafplaats  Montparnasse bezochten we het graf van Simone de Beauvoir en Jean Paul Sartre, schrijvers en filosofen die in mijn jeugdjaren een belangrijke rol hebben gespeeld. Ook Charles Beaudolaire (dichter), Samuel Beckett (toneelschrijver), Paul Belmondo (beeldhouwer), Jacques Chirac (president van de Republiek), André Citroën (industrieel ingenieur), Cesar Franck (componist en organist), Serge Grainsbourg (zanger en componist), Juliette Greco (zangeres en actrice), Joris Ivens (cineast), Man Ray (schilder en fotograaf), Ossip Zadkine (beeldhouwer) en nog vele anderen, liggen hier begraven. We slenterden langs de Bouquinistes (de groene  boekenstalletjes) aan de Seine, het Pantheon en kwamen uiteindelijk uit op Place de la Contrescarpe met het gelijknamige restaurant, "Café Delmas" en “Petit Gaston”, waar we op het terras neerstreken. Hier hebben we wat voetstappen liggen, onder andere tijdens onze huwelijksreis. We genoten van de zon. Echt een heerlijke voorjaarsdag met 18 graden. De Johannesbroodboom bloeide, het fonteintje sproeide onvermoeibaar, geroezemoes om ons heen. Wat houd ik hiervan!
We hebben niets mee gekregen van de 1 mei staking, die gewelddadig is verlopen.
Opnieuw liepen we door onbekend Parijs terug naar ons hotel. We hebben op het terras (voor het eerst dit jaar) van “Maison Peret” aan de Rue Daquerre “Fish and chips” (lekker Frans) gegeten en een crème brulee gedeeld, dat dan wel weer Frans was en vooral erg lekker.

En nu zitten we op onze kamer. Ik hoorde net de gierzwaluwen in de lucht gieren. Beter wordt het niet vandaag. Het was kort, maar krachtig in Parijs en ik heb heel erg genoten.  We hebben 17.450 stappen toegevoegd aan onze Parijse avonturen. Morgen reizen we verder naar Donostia (San Sebastián) met de trein.

1. Anja Trapman:
    2 mei 2023
    Wat goed om dit te lezen!
    La douce France!
    En Paris, la vie est belle!
    Goed vervolg van jullie reis gewenst!
  2. Conny Plomp:
    3 mei 2023
    Mooi gezegd, la douce France! Dat was het zeker. Het blijft een heerlijke stad al ben ik er al vaker geweest. Dankjewel.
  3. Hetty:
    3 mei 2023
    Zo mooi dat je dit doet met je lief, je man! Ik geniet met je mee, hoewel ik er niet aan moet denken om het zelf ook te doen : )
  4. Conny Plomp:
    3 mei 2023
    Hoi Hetty, jij hebt weer andere prachtige kwaliteiten. Het is fijn, dat we allebei van wandelen houden. Ik ben overigens een wandelaar geworden door DickJan, zo’n 30 jaar geleden. En zo zie je maar wat er van kan komen.
  5. Hetty:
    3 mei 2023
    Fijn je zo te kunnen volgen, ook al reageer ik niet steeds, maar dat hoeft ook niet. Alle liefs voor jullie beiden.
  6. Conny Plomp:
    3 mei 2023
    Dankjewel Hetty, ik houd je op de hoogte!
  7. Carolien Bakker:
    3 mei 2023
    Haaa Conny, je gedetailleerde en beeldende beschrijving maken dat ik t helemaal voor me zie; jullie thuisbasis/tuin en Parijs. Niet de minsten 'ontmoet' op de begraafplaats. Gelukkig kunnen jullie dit nog wel navertellen! Ook over de gelegde energierijke Engels-Franse bodem voor jullie Camino ...
    Een zeedip in San Sebastiaan heb ik in februari overgeslagen, natte sneeuw zorgde toen voor voldoende verfrissing ...maar adelante!!
  8. Conny Plomp:
    3 mei 2023
    Gaan we doen! We zijn nu onderweg met de trein, heel relaxed en komen aan in San Sebastián met 28 graden, maar of we een zeedip gaan doen, weet ik nog niet. In elk geval morgen aan de wandel en ik heb er zin in!