De wereld openbaart zich aan wie te voet reist (Werner Herzorg)

4 januari 2023 - Rhenen, Nederland

Ik zou bijna zeggen: daar ben ik weer! Na 7 maanden afwezigheid, ga ik weer beginnen met mijn blog. Ditmaal over onze pelgrimsreis over de Camino Del Norte.

De Camino Del Norte is ouder dan de populaire Camino Frances, die we vorig van Leon naar Santiago hebben gelopen. Del Norte loopt langs de Spaanse noordkust en tussen het Baskenland en Galicië. Wat ik heb gelezen is, dat het landschap "soms wild en ruig, soms landelijk en lieflijk is, dan weer stedelijk en vol geschiedenis". We beginnen in grote steden als San Sebastian en  Bilbao en doen Satander aan, maar wisselen af met piepkleine en romantische vissersplaatsen. Het staat te boek als "een rustige landweg met onverwachte wendingen", zwaarder dan de Camino Frances" Van alle wandelaars, die in Santiago aankomen, heeft slechts 6% deze route gelopen. "een oorspronkelijke pelgrimsbeleving zonder massale drukte". Wat het laatste betreft, kan ik daar niet rouwig om zijn; vorig jaar vond ik die drukte wel een dingetje. De vermeende zwaarte schrikt me niet af; we gaan nu beginnen met het trainen. Wij komen dit jaar niet in Santiago de Compostella aan, maar in Villaviciosa. We lopen door naar Gijon, waar voor ons de Camino er op zit. . Volgend jaar pakken we de route op vanaf Oviedo, maar dan lopen we de Camino Primitivo naar Santiago.

Met het bovenstaande citaat van Werner Herzorg sluit ik het blog voor vandaag af. Als het weer mee zit, trappen we vrijdag 6 januari af met rondje Veluwe.

1. Anja Trapman:
    Zet 'm op!
    Hartstikke leuk om je weer te volgen!
  2. Marieke Ohm:
    4 januari 2023
    Succes, zal met plezier je verhalen weer volgen. Marieke
  3. Hetty:
    4 januari 2023
    Ja wat fijn lieve Conny, verheug me op je verhalen..