Afscheid van Hildegard von Bingen in Museum am Strom in Bingen am Rhein

13 april 2023 - Neckargerach, Duitsland

Het was droog, 7 graden en met een waterig zonnetje vertrokken we om 10.00 uur van de camping. Eerst reden we naar Bad Sobernheim om bij de REWE de weekend boodschappen te doen. Vervolgens reden we in 40 minuten naar Bingen am Rhein.
In een week tijd zien we het groener worden en meer fruitbomen in bloei staan. Het is nu echt heel mooi! Af en toe viel er een buitje en warmer dan 13 graden werd het niet.

Museum am Strom (niet te verwarren met de MAS in Antwerpen aan de Schelde) ligt aan de Rijn en heeft een permanente tentoonstelling over het leven en werk van Hildegard von Bingen. Het gaf een mooi beeld van haar als abdis, raadsvrouw, vermaner, visionair, theologe, componist, genezer en vrouw. Ze is in 2012 door paus Benedict XVI heilig verklaard. Hildegard heeft een wonder verricht door een blinde jongen door middel van water uit de Rhein weer te laten zien. Ik verwijs verder naar de foto’s. Het was een waardig afscheid van deze veelzijdige, moedige, rebelse en wijze vrouw.
We lunchten in Gea en reden om 12.45 weg uit Bingen am Rhein. Het was twee uur rijden naar Neckargerach (2.314 inwoners ) in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. We staan op een kleine, rustige camping aan de Neckar waar met regelmaat grote vrachtschepen voorbij varen. Hier vermaken we ons wel een weekje.
De komende week gaan we lopen over de Neckarsteig, een LAW van 127 kilometer, van Heidelberg naar Bad Wimpfen. De eerste drie etappes van Heidelberg naar Eberbach (69 kilometer) hebben we vorig jaar gelopen. Morgen gaan de wandelschoenen weer aan en ik heb er zin in. Te lang stil gezeten!

1. Marieke Ohm:
    14 april 2023
    Het is beter om te reizen, dan om te arriveren.
  2. Conny Plomp:
    14 april 2023
    En zo is het maar net en zijn we verder getrokken naar Neckargerach. Al moet ik toch ook toegeven, dat de aankomst op dit plekje aan de Neckar heel fijn is.