De laatste etappe over het Hildegard von Bingen Pelgrimspad

11 april 2023 - Monzingen, Duitsland

Brak stapte ik uit bed vanmorgen. Het had de hele nacht geregend en na drie maanden “droog” te hebben gestaan, waren de twee glazen rode wijn waarschijnlijk verkeerd gevallen. Ik had het advies van Hildegard nogal letterlijk genomen. Slecht geslapen dus. Na verloop van tijd en een uitgebreid ontbijt ebde het lamlendige gevoel weg. Even na 9.00 uur gingen we op pad. Vandaag totaal maar 11 kilometer naar Bad Sobernheim. Daar zouden we ook boodschappen doen. Om 14.00 uur had ik een uurtje “Didactische werkvormen”, verzorgd door Qrabble, in wiens naam ik creatieve lessen verzorg op basisscholen.

Daar het de hele nacht had geregend en er een stevige wind stond, zag alles er fris gewassen uit. We liepen met de wind in de rug en de zon (tussen de wolken) op kop. Het was 8 graden. Buitengewoon aangenaam.
Eerst naar het dorp Monzingen om van daaruit te klimmen naar de top van de wijnberg. Prachtig uitzicht op het dorp Meddersheim. Op een bankje dronken we een kopje espresso. Alleen de wind in de bomen, vogelgekwetter en hommels waren hoorbaar. Om 10.10 uur liepen we het dorp Nussbaum binnen. In 1295 is het al in de annalen genoemd. De kerk is in 1300 gebouwd. Goed onderhouden huizen. De rode Chinese sierkwee bloeide uitbundig.
We kwamen maar een tafel van Hildegard tegen over “landdieren”. Zij beschrijft ook exotische dieren in haar geschriften, die ze onmogelijk ooit heeft gezien, zoals een cheeta of tijger, als onderdeel van het scheppingsverhaal. Wederom bijzonder!
We begonnen aan de afdaling naar Bad Sobernheim (6.468 inwoners op 31-13-2008). De kleine roze bloemetjes in de berm bleken de gewone reigersbek te zijn, volgens de “Seek” app.
Om 11.10 uur liepen we Sobernheim binnen. We liepen door naar het marktplein. In “Karl Andrae, Ihre Backer mit Herz” drinken we koffie/thee en aten we een groot stuk kruimeltaart, met kersen of rabarber gevuld. We hadden gelijk geluncht.
In de REWE vulden we onze voorraden aan. Vervolgens namen we om 13.00 uur de trein en kwamen we 20 minuten later bij Gea aan.

Nu is het even na 16.00 uur. De camping is gisteren leeggelopen. De Nahe stroomt voor ons neus. Madeliefjes bloeien naar hartenlust. DickJan heeft nog twee uur buiten gezeten, maar de koude wind joeg hem naar binnen. Ik ga nog even tekenen en dan koken. Het is erg relaxed zo.
Het weer gaat veranderen; morgen regent het de hele dag. Wij nemen afscheid van het Hildegard von Bingen Pelgrimspad en gaan morgen een dagje naar Mainz. Donderdag trekken we door Neckargerach.

1. Marieke Ohm:
    12 april 2023
    Elk kind is een kunstenaar. Het probleem is er een te blijven
  2. Conny Plomp:
    12 april 2023
    Picasso, heeft gelijk, maar we doen ons best, toch?