"Alles dat ik onderweg omtmoet ben ik zelf" (Zen gezegde)

31 mei 2017 - Rhenen, Nederland

Regen in PortugalGemiddelde maandneerslag

Nauwgezet volgen we de laatste week de weersvooruitzichten van Porto. De 14 daagse verwachting is helemaal niet slecht: gemiddeld 8 uur zon, gemiddeld 10% kans op regen en de temperatuur tussen de 21 (3 juni) en 25 graden op 13 juni. Prima wandelweer dus. Bron: weeronline/Portugal/Porto/14 dagen weerbericht.

Op dit moment van schrijven heb ik mijn werk zo goed als afgerond. De voorbereidingen op onze vakantie spelen zich nu af in en om huis, dat wil zeggen de was, strijk, koffer inpakken e.d. Het is nu goed, dat ik even een moment van stilstand en rust inbouw. Ik merk hoe weinig geduld ik heb, hoe hoog mij irritatiedrempel is en  hoe laag mijn focus. De zwaartekracht speelt mij ook parten, alles valt uit mijn handen. Er gaat van alles mis. Vanmorgen vergat ik zelfs mijn uniformjasje met mijn leesbril en telefoon, beiden onmisbaar! Tijd dus voor pas op de plaats.

Het motto voor vandaag boezemt nieuwsgierigheid in. Rumi voegt toe: "Hoe snel je ook loopt, je schaduw houdt je gemakkelijk bij, en loopt soms zelfs voorop". Wat ga ik tegen komen? Ik ken mijn schaduwen maar al te goed.

Ingmar Heytse schreef het volgende gedicht, getiteld

"Onderweg

Of je nu een leven in loopt of eruit,

je schaduw zit je op de hielen

en een woud van borden

wijst, wijst, wijst.

Je loopt alleen, altijd alleen

al weet je duizend mensen

om je heen, en loopt er soms

iemand een eindje mee.

Wandel op de middenweg,

niet tussen einde en begin,

je bent je eigen wandeling.

Je loopt een leven uit, een leven in."

Wegwijzer                                            Kompas

Wat ik wil meenemen op reis is vertrouwen, mijn innerlijk kompas, plezier en nieuwsgierigheid. Ik wil mijn twijfels over mezelf, angst voor 'beren' op mijn pad, mijn werk en sociaal leven, de 'lat' en mijn perfectionisme thuislaten. De woorden van Konstantinos Kavafis neem ik graag ter harte: "Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka, wens dan dat de weg lang mag zijn, vol avonturen, vol ervaringen"

James E. Moore geeft me een Ierse zegenbede mee voor onderweg:

"Voor de reis wens ik je dat de weg je tegemoet komt, de wind steeds in je rug is, de zon je gezicht verwarmt en milde regen je lichaam verfrist. En tot  we elkaar weerzien, moge God je bewaren in de palm van Zijn hand"

We zullen zien wie of wat ik onderweg ontmoet en welke schaduwen mijn pad kruisen. Ik ga in vertrouwen en met nieuwsgierigheid!

1. Anja Langefeld:
    31 mei 2017
    Conny, ik heb met plezier je voorbereidingen gelezen, leuk dat het nu echt gaat beginnen! Een hele mooie ervaring gewenst!
  2. Anja Trapman:
    31 mei 2017
    Lieve Conny, ik sluit me aan bij James E. Moore!
    Heb een fantastische pelgrimstocht, vol mooie ervaringen.
    Till we meet again!
  3. René van den Burg:
    1 juni 2017
    Goeie start en geniet vooral van de reis! (letterlijk en in beeldspraak!)
  4. Kees nab:
    1 juni 2017
    Gelet op de omschrijving van je voorbereiding wensen we je vooral toe dat het een vakantie wordt waarin
    voldoende ruimte is om tot rust te komen. Geniet van al het goede en het moois dat jullie op je weg
    zullen vinden.