"Wil je de regenboog zien, dan zul je de regen moeten accepteren" (Dolly Parton)

4 februari 2022 - Rhenen, Nederland

Na een enigszins onrustige nacht (straatgeluiden, een veel te dik dekbed, een warme kamer), hadden we er weer zin in. De regendouche was heerlijk, maar ik heb wel mijn douchetijd er op aangepast. De verse broodjes maakte het gebrek aan een eitje meer dan goed. Met een volle buik stonden we om 8.50 uur op straat. Gisteravond hebben we echt geweldig Italiaans gegeten in "Osteria no. 5" (Gasthauspltz 5)

Het was 7 graden, ZW 4, grijs en somber en er werd regen verwacht.  We liepen naar het marktplein, waar ook het Altes Rathaus (17e eeuw)  staat. Heet is een renaissancestijl opgetrokken. De voorkant is bijna geheel symmetrisch. Alleen de erker dissoneert enigszins; de ramen geven de vier voornaamste deugden weer: verstand, gerechtigheid, matigheid en moed. Over de hele breedte van de façade zijn  gebeeldhouwde versieringen in zandsteen aangebracht. Op de markt werd verse groenten,  fruit, en bloemen verkocht. Na een kopje espresso liepen we naar het busstation. Om 9.45 uur ging de bus naar Barlo, waar we de wandeling zouden oppakken.

Na een kwartier stapten we uit bij "Haus Diepenbrock", wordt als boerderij voor het eerst vermeld in 1326. Het huidige slot is in de 18e eeuw opgetrokken in barokstijl.  Snel verlieten het fietspad langs de weg en doken we het bos in en werden we het coulisselandschap gewaar: Saksische boerderijen met een ossebloedrood kleurige topgevels, afwisselende openplekken, houtwallen, bosjes, bomenrijen, en struweelhagen. In het bos meanderende beken. We liepen over de voormalige spoorbaan Bocholt-Winterswijk, die nog tot 1930 in bedrijf is geweest en langs de Holtwicker Bach. Na 4,5 kilometer viel de eerste miezelregen en dat zou zo blijven tot 4 kilometer voor het station van Winterswijk. Het was grijs en somber! Echter het landschap was prachtig, ondanks de regen. Ach ja, als de regenboog wil zien....

Bekendelle is een oud stukje loofbos waardoor de Boven Slinge kronkelt.  De beek heeft hoge oevers. Het zal me niet verbazen dat hier ijsvogels resideren. Prachtig stukje bos. Mijn benen protesteerden uit alle macht. Het was zo voelbaar dat dit de tweede achtereenvolgende dag was dat we liepen. Mijn knieën vonden het ook niet meer fijn en snakten naar even te mogen rusten. Helaas "Restaurant Berenschot", genoemd naar de voormalige waterkorenmolen uit 1652, was dicht. Na een korte pauze toch maar verder. Het zonnetje kwam waterig door en de wereld begon er wat gezelliger uit te zien. Na 20, minuten De Oliemolen in zicht met het Restaurant "De Gulle Smid". Wat een verademing! Ik heb me door de chef laten verrassen en kreeg een broodje met warme biet, gietenkaas en hazelnoten voorgeschoteld. Lekker!

Vervolgens liepen we naar het station van Winterswijk , waar we om 14.50 uur de trein hadden naar Terborg. Bij het uitstappen kwam de regen met bakken naar beneden. Wat hadden we een geluk gehad!  De temperatuur zakte naar drie graden. Het was droog toen we om 16.45 uur thuiskwamen in Rhenen. Deze twee daagse is tot een goed einde gebracht. Ik hoop, dat de komende 10 weken mijn spieren met krachttraining in de sportschool meer aan kracht winnen. Ik heb gelukkig nog even de tijd.

1. Marieke Ohm:
    6 februari 2022
    Als je altijd onder een paraplu loopt, zie je weinig van de lucht (Jerzy Kosinski)
    Groet Marieke
  2. Conny Plomp:
    6 februari 2022
    Mooie tekst en maar al te waar. Het hoort gewoon erbij. Dat te accepteren helpt een boel.
    Overigens geen paraplu gebruikt.