"De grootste afstand in de wereld bedraagt 35 cm; de afstand van hoofd naar hart" (Agnes Baker)

12 juni 2017 - Tui, Spanje

Ons hotel        Tot in de late uurtjes leven op straat

Gisteravond hebben we tapas gegeten: champignons, sardines, pepers en garnalen.  Vervolgens hebben we op een pleintje nog een espresso gedronken en genoten van het  'pantoffelen'. Op straat werd gegeten, gedronken en voetbal gekeken. Het was nog laat rumoerig in ons straatje waar een tapas eettentje zit, maar niet vervelend. Het geroezemoes was prima om bij in slaap te vallen.

Vandaag rustdag! We hebben heel erg op ons gemak gedaan. Eerst begonnen met ontbijt bij ' Bobby'.

Ontbijten in cafe Boby      Het Spaanse zoete ontbijt

Vervolgens wandelde we de kathedraal nog een keer binnen en haalden we een stempel voor in ons paspoort.

"De kathedraal ligt hoog op de heuvel en beheerst de stad als  een fort met haar gekantelde muren. De kerk is gebouwd tussen 1120 en 1232. Het portaal achter in een diepe voorhal van de westgevel is een fraai staaltje 14de eeuwse gotische kunst. In het timpaan, omlijst door zeven rijk gedecoreerde bogen, tronen God, Maria met het kind, de Drie Koningen en de herders. Aan de ene zijde van de deur staan vier heiligen, aan de andere vier profeten.

Kathedraal van Tui      Portaal is een staaltje van gotische kunst

De vier heiligen      Timpaan kathedraal

Houtsnijwerk deur kathedraal     Plafond

Binnen, boven de kruising van de kerk, is een fraaie koepel te bewonderen waar de kathedraal van  Santiago de  inspiratiebron voor is geweest". (Bron: http://www.pelgrimsreizen.nl).

Engelen in de lucht      Altaar   Fatima

We dwaalden nog wat rond door Tui. "Tui ligt aan de  Minho, een van de aantrekkelijkste steden van Galicië. Gesticht door de Romeinen als versterkte nederzetting vanwege haar strategische ligging met de naam Castellum Tude. Al in de 4de of 5de eeuw zetelde er een bisschop. Later was Tude hoofstad van het Suevenrijk en vervolgens residentie van de Visgotische koning Witiza (702-710). In 73  veroverden de Moren de stad, maar ze werden er uit verdreven door  koning Ordono de eerste (850-866) van Asturie. Tui had in de 10de en 11de eeuw te lijden onder aanvallen van de Noormannen. In de middeleeuwen verwoestten de  Portugezen de stad meer dan eens wanneer zij in oorlog waren met Castilie. Sinds1884 verbindt een ijzeren brug over de  Minho  Spanje en  Portugal" (Bron: www. pelgrimsreizen.nl).

Doorkijkje in Tui     Mooi straatje in Tui   Wegwijzer in Tui

We zijn ook weer over de brug naar Portugal gelopen en hebben daar een salade gegeten.

Een lege hoofdstraat in Valenca   Valenca  Binnen de muren van Vakenca

Lunchen in Portugal    Lunchen in Portugal

Het was een beetje gekke dag. We zagen pelgrims voorbij lopen, maar we maakten geen deel meer uit van een collectief. We werden niet eens meer gegroet. Ik voelde me buitengesloten. Morgen weer aan de wandel! Ik heb er zin in! Tot morgen!

1. A. Witters:
    12 juni 2017
    Mooie jurk!!!
  2. Kees nab:
    13 juni 2017
    Het was een rustdag maar toch goed besteed door je te laven aan oude cultuur. Wat levert zo'n toch
    mooie foto's op. Het moet toch fijn zijn om op je gemak zoiets te kunnen bekijken. De tocht gaat nu door het
    noorden van Spanje. Kunnen jullie daar merken dat het wat minder warm is dan in Portugal ?