"Het leven kan raar lopen. He, moet jij ook die kant op?" (Loesje)

11 juni 2017 - Tui, Spanje

Het is een grote familie, die Santiago gangers. Je komt  elkaar voortdurend tegen op de route.  Er worden vele talen gesproken (vandaag kwamen we een moeder en dochter uit Zuid Afrika tegen), maar er is een pelgrimstaal, dat iederen spreekt. Waar ga je naar toe? Gaat het goed? Waar slaap je? Heb je genoeg water bij je? Enzovoort. Blaren en de behandeling er van is ook zo'n gespreksonderwerp.  Doe jij het droog (met poeder) of nat (Gehwohl)? Al die ontmoetingen maakt deze reis bijzonder.

Hotel Casa de Capela ligt  prachtig landelijk en een stuk uit het dorp. De service diie werd geboden, was een autorit met een mercedes heen en terug  naar een eetgelegenheid in het dorp.

Hotel Casa de Capela      Camino de Santiago

Hier hebben we gegeten: met de taxi heen en terug gebracht      DJ heeft tonijnsalade

Heel leuk. We zaten naar een Nederlands stel, dat in Naarden woont. Hij heeft DJ  eerder kunnen overtuigen, dat we toch echt de pelgrimsroute moeten afsluiten in Finisterre.

Vanochtend  werden we met mist wakker. De zon liet zich na een uur zien. De wolken trokken volledig weg, een zacht windje stak op. Het zou 28 graden worden vandaag. Daarom vertrokken we vroeg, om 8.40 uur. We vonden het heerlijk wandelweer.

Ochtendmist    Na een uur breekt de zon door

Dit was het uitzicht uit onze kamer. Het is elke dag weer een grote verrassing waar we onze benen te rusten mogen leggen. Tot nu toe  zijn we erg aangenaam verrast. Dat onze koffers al bij aankomst  in de kamer staan, is ook heel prettig.

In de Caoela de Sao Bento da Porta Alberta (Sint Benedictus van de Open Deur), konden we eindelijk een kaarsje branden. Voor 50 cent gingen 5  kaarsjes  aan! Schietgebedjes voor een goede afloop van de tocht, gezondheid voor allen  die  me dierbaar zijn, mezelf incluis, en alle goeds voor iederen  die het nodig heeft, heb ik naar Fatima gestuurd, die er boven hing.

Capela de Dao Bento da Porta Alberta   Kaarsjes

Vervolgens liepen we de oude Romeinse weg naar beneden.

Vele kilometers gelopen over een Romeinse weg     Oude Romeinse weg

Een fenomeen, dat wij niet kennen zijn kurkeiken.

Kurkeik              Kurkeik

Omdat we gisteren al een kilometer of drie van de wandeling van vandaag hebben gelopen, was het vandaag ern relaxt dagje lopen, niet langer dan 17 kilometer. We liepen veel door beschaduwde bossen en door kleine dorpjes.

Dorpje in de diepte      We  zitten goed!

We zagen een oploop van mensen en veel geparkeerde auto's staan. Onze nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Er bleek een enorme markt in Cerdes aan de gang.

Volgepakte kippetjes in een bak    Babyspullen te kust en te keur

Schoenen voor 15 euro, de 2e schoen zelf zoeken     Paardenspullen op de markt van Cerdes

Onze Partij voor de Dieren heeft nog veel  werk te doen hier. Al die beesten op elkaar gepakt in veel te krappe bakjes, ik kreeg er kippenvel van. Babyspullen, handgemaakt te kust en te keur, schoenen voor 15 euro, waar je wel de tweede schoen er zelf bij moest zoeken, paardenspullen.... het is maar een greep uit het aanbod, ik keek  mijn  ogen uit. DJ kocht een portemonnee voor 10 euro en wilde hier nog schaamteloos op afdingen en ik kochtbnvoor ons aanstaand kleinkind iets leuks, dat ik op deze plaats niet kan benoemen, omdat dit blog ook door de ouders wordt gelezen.

Na de lunch, liepen we naar Valenca do Minho: nog 8 kilometer, naar Santiago nog 125. In een kerkje 'en route'  mochten we zelf stempelen.

Nog 125 kilometer  naar Santiago    Zelf stempelen in een kerkje  Stempel

Valenca do Minho: een vestingstad gelegen aan de grensrivier de Rio Minho.

Uitzicht van Valenca do Minho op de Spaanse overkant    Nog drie kilometer

Nog drie kilometer   Hoofdstraat van Valenca do Minho  Bloeiende Johannesbroodboom

Nu gingen we de brug over en verlieten we Portugal. De horloges moesten een uur worden verzet  naar voren.

Het laatste cafe in Portugal   De brug over de grensrivier

De Rio Mino  De ene kant naar Spanje, de  andere  naar Portugal  Tui   We zijn in Spanje

En zo zijn we in Spanje beland. Tot nu toe erg aardige Spanjaarden ontmoet. We verblijven twee nachten in Pension O Novo Cavalo  Furado. Opnieuw een geweldige lokatie. Het staat naast de kathedraal, dus we worden goed oo de hoogte gehouden van de tijd.  De wifi verbinding  laat te wensen over, ik zit nu al anderhalf uur in de gang, maar nu is het klaar voor vandaag. Ik ga me douchen. Morgen rustdag!

1. Anja Trapman:
    11 juni 2017
    Hoi Conny, de pelgrimsfamilie is idd erg groot... Wij fietsen onder Bordeaux om het bassin van Arcachon. We zijn gestart in Biganos en laat ook daar de pelgrims route van Santiago de Compostella langslopen... Wat speciaal dat jij nu deze route echt loopt! Hou vol hè, en geniet met volle teugen!! Liefs vanuit La douche France, Anja Trapman
  2. Ernst:
    11 juni 2017
    Spannend... ik gok haar eerste flesje bier?
  3. Miriam:
    11 juni 2017
    Goeie avond Conny. Elke avond kijk ik uit naar een bericht van je en geniet van je verhaal en de mooie plaatjes en spreuken. Gisteravond heb ik voor je geruimd dat het vandaag wat makkelijker zou worden. Is gelukt!
    Nog veel moois en liefs voor jullie.
  4. Sjaak en Riet:
    11 juni 2017
    Op de foto's is te zien dat jullie het goed naar de zin hebben, wij genieten van jullie verslagen en van de foto's. Veel is voor ons herkenbaar. Jullie begrijpen nu wel waarom Portugal ons favoriete vakantieland is.
    We wensen jullie nog veel mooie dagen toe. Lieve groet
  5. Wilma volders:
    11 juni 2017
    Super Con!! Geniet ervan!!
  6. Hetty Clarisse:
    12 juni 2017
    Wat vind ik het heerlijk om in gedachten met je mee te lopen lieve Conny. Ik had het niet verwacht - maar ik kijk uit naar je dagelijkse verhaal en dank je dat je die moeite neemt. Fantastisch wat je doet. Veel vreugde verder en inzichten voor je vragen.
    Liefs,
    Hetty
  7. Kees nab:
    12 juni 2017
    Ik lees in dit verhaal niets over blaren. Ik hoop maar dat het allemaal een beetje meevalt.
  8. Jose Dicker:
    13 juni 2017
    Hoi Conny en D.J.
    Lees je verhalen met erg veel plezier, geweldige prestatie hoor! Ik wens jullie een hele rustig dag toe vandaag. En voor het vervolg hele mooie momenten en vederlichte voetjes zodat je op Vleugels aankomt op jullie eindbestemming Santiago. Wil je daar een kaarsje voor me opsteken. Ik vergoed je die zodra ik je weer zie. Heel veel liefs van Wil en mij voor jullie allebei!!