"Bij slecht weer kun je wel lekker met je hoofd in de wolken lopen" (Loesje)

24 juni 2017 - Bilbao, Spanje

Net als gisteren was het vandaag zwaarbewolkt, heel vochtig met af en toe een buitje en rond de 20 graden.  We hebben het er mee te doen. Een beetje jammer voor de foto's, die soms wat somber zijn. Maar zoals ik al schreef, het is niet anders.

Voor het Guggenheim     Aan de wandel    Ze mogen weer aan!

Na alle cultuur van gisteren, zijn we vandaag de stad uitgegaan. We hebben een kilometer of tien gelopen. Heerlijk was het wandelen weer. Ik heb het gemist.

Geen zwaluwen hier, die de lucht vrij houden van muggen. DJ bedacht het raam open te houden in plaats van de airco aan te doen vannacht, maar dat bleek geen goed idee. Het irritante gezoem hield ons uit de slaap, raam dicht, airco aan. We zaten laat aan het ontbijt; 9.00 uur. Het ontbijt is hier idioot uitgebreid. Er is te veel keus: tien soorten fruit, jam broodjes, drie soorten roerei (naturel, met champignons en met spinazie), zes soorten kaas, vier soorten sapjes etc. Te veel om op te noemen.

Na het ontbijt namen we de metro naar Bidezabal. De metrostations zijn ontworpen door Norman Foster, die ook het stadhuis op het Spui in Den Haag heeft ontworpen.

Metrostation Abando     Metro

We kwamen in het gebied, dat Getxo heet en uit vijf delen bestaat, te weten Andra Mari, Algorta, Neguri, Romo en Las Arenas Areeta. Op 1- 1-2010 woonden hier 82.000 mensen in Getxo.

We liepen eerst naar de vuurtoren over een een smal pad in het groen.

Spaanse molen op rots    Mooi pad naar vuurtoren

Zicht op Bidezabal    Lucht zwaar van vocht

Schip wordt haven binnengeloodtst    Bidezabal

We liepen boven langs het strand en zagen hoe schepen de haven  werden binnengeloodst. De lucht was zwaar van vocht. De Golf van Biskaje mondt uit in de Atlantische Oceaan. Er was niets te zien dan alleen water. Eenmaal de vuurtoren bereikt, keerden we om.

Het pad volgde op een gegeven moment de richting van de zee. We liepen op de Algota's oude haven af.

Op weg naar de oude haven van Algorta    Vissershuisjes van Algorta    VissersSfeervol pleintje waar we hebben gelucht    Bar Arrantzale

Pinxto's en een glas witte wijn als lunch     Naar zee

We kwamen op een sfeervol pleintje tercht voor Bar Arrantzale, waar we pinxto's aten en een glas wijn dronken.  Het  was het gezellig druk. Platanen verhoogden de groene sfeer. Na de lunch liepen we verder  over de zogenaamde  de Muelle de las  Arenas Promenade, een lange  wandelboulevard  langs het strand en extravagante villa's van miljardairs, die na 1900 Baskische architecten inhuurden om voor hen een optrekje te ontwerpen. Zij waren rijk geworden van de mijnbouw, staalindustrie, spoorwegbouw, scheepvaart en de bankenwereld.

Playa de Ereaga    Muelle de las Arenas Promenade

We passeerden het vissershaventje van Neguri.

Vissershaven van Neguri        Ook een mooi plaatje van DJ

Extravagante villa      Lezama-Leguizamon (1903 door architect Jose Maria Basterra)

Vallejo (1924, ontworpen door Manuel Matia Smith)      Aitzgoyen (Manuel Maria Smith,  neo-Baskische stijl, 1919)

Uiteindelijk kwamen we bij De Puente  Colgante of de Punte Bizkaia of Punte Vizcaya. Zowel de hangbrug als Getxo staan  sinds  2006 op de Unesco's Werelderfgoedlijst.

Puente Colgante of Vizcaya of Biskaje Brug      Hamgpont naar Portugalete

Hangpont uniek op de wereld    Hangbrug ontworpen door pupil van Eiffel

De hangbrug is uniek in de wereld. Hij is ontworpen door een leerling van Gustave Eiffel, Alberto  Palacio  in 1883. We gingen met de hangpont naar de overkant, Portugalete.

Er wordt op straat beleefd   Portugalete

De Puente Colgante vanaf Pottugalete gezien     De Rio Nervion

We kwamen de Santiago route Nord nog tegen, maar die aanwijzingen hoeven wij niet meer te volgen.

Camino del Norte loopt van de Franse grens door Baskenland, Catabria en Asturia naar Santiago.        Onbegrijpelijke taal

We namen de metro weer terug richting station Abando en liepen terug naar ons hotel. Het was 16.45 toen we binnen liepen. Het was weer een heerlijke dag met veel indrukken die weer  anders  waren dan we tot nu toe  van Bilbao hebben gezien, de stad heeft  veel  gezichten. Wij zullen er niet meer  ontdekken, morgen vertrekken we naar de laatste bestemming San Sebastian. Weer met de trein. Tot morgen!

1. Kees nab:
    26 juni 2017
    het weer mag dan wel tegenvallen maar de sfeer was wel kenmerkend voor dit deel van Spanje. DickJan
    zal wel belangstelling hebben gehad voor dat mooie metrostation. Morgen alweer een stapje dichter
    bij huis.