"Alleen daar waar je te voet was, ben je ook werkelijk geweest" (Goethe)

23 juni 2017 - Bilbao, Spanje

Straatbeelden   Zabizuri (Wiite Brug in het Baskisch)

Druk op straat   Straat

Straatbeeld    Langs de kade van de Rio Nervion

Bilbao: modaine stad, vergelijkbaar met Parijs met zijn stalen hekwerken,  oudaandoende straatlantaarns, plantanen, brede boulevards met (dure) winkels en stalen, gekrulde balkonnetjes aan hoge appartementencomplexen. Pinxto's (Baskisch voor tapas) eet je op straat. Maar Bilbao is vooral kunst. Het Museo Guggenheim Bilbao (1997) behoeft nauwelijks introductie. Wat een geweldig museum!

Guggenheim   Maman van Louise Bourgeois

Puppy van Jeff Koons    Tulpen van Jeff Koons

Het gebouw is al een kunstwerk van zichzelf!

Atrium   Richard Serra, The Matter of time

De kust is modern, maar niet ontoegankelijk.

Anselm Kiefer, De beroemde nacht, 1997    Marilyn   Monroe van Andy Warholl

Anselm Kiefer   Mistbeeld van Fuyiko Nakaya   Flirten aan de bar in de luchpauze  Lunchen deden we  in een barretje, waar we getuigen waren van het oeroude spel van verleiden en verleid worden.

Vanmiddag zjn we naar  het Bilbao  Fine Arts Museum (1908)  geweest, waar de nadruk lag op de Spaanse  School  door de eeuwen heen.

Berthomeu Baro, Maagd met Kind, Engelen en opdrachtgever, c. 1470.   Anoniem Catalaans schilder, Calvary, c. 1450-1460  Anoniem schilder, De verleidingen van de Heilige Anthony Abbot, eind 15e eeuw

Jan  Gossart, bekend als " Mabuse", De Heilge Familie, c. 1525-1530   Anoniem Vlaanse schilder, De Heilige Familie, Elizabeth, Johannes de Doper en twee engels, c. 1520-1  El Greco, Potret van Antoine de Covarrubias y Leiva, c. 1600

Juan de Arellano, Kleine mand met bloemen, 1671   Francisco de Goya, Portret van de dichter Moratin, 1824   Uintin de Torre, Farce, 1930

Quintin de Torre, Dokwerker van Bilbao, 1922   Aurelio Areta, Boer met koe en kalf, 1951  Juan Gris, De citroen, 1922   Equipo Chronica,  De fotograaf of het Karakter, 1980  Xabier Morras, Ondergronds station in Holborn straat, 1969

Equipo Cronica, De Toeschouwer, 1972      Carmelo Ortiz de Elgea, De dans, 1970  Voor de namen van de kunstwerken en meer foto's verwijs ik opnieuw naar het kopje 'foto's' boven het blog. Het is nu over elven, mijn co-redacteur slaapt al. Het schrijven van een blog vergt de  nodige tijd. Het is nu grote stappen snel thuis, Wat ik vooral schrijven wil, is dat Bilbao op kunstgebied heel erg veel te bieden heeft. Maar ook als je wil  shoppen, is er voldoende keus.

Na ons museum bezoek hebben we gegeten in 'La Vina del  Ensanche'.

Hier pinxto's gegeten   Interieur van La Vina del Ensanche

Voor La Vina de Elsanche  DJ in La Vina del Ensanche

Salade met sardientjes   Toetje

Het was weer een goedgevulde en  goedbestede dag. Ik heb weer genoten. Ik  ga naar  bed, Tot morgen.

Ps er heeft geen controle plaatsgevonden op typfouten, hierbij  mijn excuses.

1. Miriam:
    24 juni 2017
    Dag Conny, wat geweldig om via jou weer even in en om het indrukwekkende Guggenheim museum te zijn. Dank, Dank je wel voor het met je meereizen op jullie intense tocht. Welkom weer thuis.
  2. Jose Dicker:
    25 juni 2017
    hoi Conny,
    wat n prachtige reportage van Bilbao, heerlijk inspirerend al die mooie Kunst!!!!
    je gaat denk ik op vleugels terug. Nog lekker even genieten.
    liefs
  3. Kees nab:
    25 juni 2017
    We hebben heel wat te lezen gehad over jullie vakantie. Elke dag was een belevenis. Ook de vele
    foto's waren welkom.