"Het wonder is niet door de lucht vliegen of over water lopen. maar te wandelen op de aarde"

13 juni 2017 - O Porriño, Spanje

(bovenstaande citaat is een Chinees spreekwoord).

Tapas voor de kathedraal      Tapas voor de kathedraal

Tapas eten voor de kathedraal: manchego, Tortilla, Piemintos de Padron (kleine groene pepertjes) en garnalen. Lekker!

Ontbijt op bed       Ontbijt op bed.

De verwachting was, dat het tegen de 30 graden  zou worden vandaag. Om die reden liep de wekker om 5.45 af. Het was nog donker buiten. We hadden besloten niet bij  'Boby'  te ontbijten, maar op de kamer: brood, kaas en yoghurt. Lekkerder dan het zoete broodje en cake, die we bij  'Boby' zouden krijgen. Na een kop koffie in het trefpunt van de Camino wandelaars, gingen we om 7.15 op pad.

Pelgrim wijst de weg in Tui     Regen!   Onweer in de verte

In de verte onweerde het en het begon te druppelen. De lucht werd pikzwart boven de bergen. We hebben geluk gehad wat betreft het onweer. Alleen van afstand zagen we het flitsen en hoorden we de donder.

De wandeling was vandaag bepaald niet  spectaculair. Veel wandelcorfee langs of boven (snel)wegen, soms over bospaadjes en middeleeuwse bruggetjes.

Een gestileerde pelgrim    Romeinse weg  Langs de weg lopen

Tja, ook dat hoort er bij. Ik heb in Tui een kaartenset gekocht 'Der weg ist das Ziel' met vragen voor onderweg. Vandaag had ik blind de kaart 'Heb het leven en de liefde lief' getrokken. Juist vandaag, waarop het regende, angstaanjagend onweerde op afstand, mijn  kleine teen opspeelde met vocht en de omgeving weinig afleiding bood. Heb dan het leven maar lief. En dan de liefde! Alle bovenstaande omstandigheden brengen niet het beste in mij naar boven  en als DJ dan ook nog 50 meter (!)  wil  teruglopen voor koffie,  lopen mijn schaduwen niet voor of achter in mij, maar zijn ze voelbaar. Ik ben me van de tekst op de kaart bewust geweest vandaag. Misschien heeft het de dag een beetje gered.

Het was zeker niet alleen onaardig. Op een gegeven moment kwamen we twee aardige jonge dames tegen, die voor de inwendige mens zorgden en stempels en een schuilplaats boden.

Leuke dames die voor de inwendige mens zorgen   Verzorging aan de kant van de weg

Leuke dames     Al dik over de helft  Schuilen en thee drinken

Bij gebrek aan Facebook, hierbij de naam van de dames gepubliceerd. Ook aandacht voor mijn nieuwe  pelgrimshoed, die ik gisteren van DJ heb gekregen!

We zijn ook hele mooie wegwijzers tegengekomen.

Dat is wel een hele mooie wegwijzer!   Jacobschelpen aan de kant van de weg  In Spanje staat het aantal km naar Santiago vermeld op wegwijzer in  Spanje staat het  aantal km naar Santiago op de paal onder de schelp gebeiteld.

De bospaden waren mooi.

Middeleeuwse bruggetje in het bos                 Door bos gewandeld  Oude en nieuwe weg                 Schuilen in de tunnel

Onverwachtse pelgrimskunst van Xai Oscar:

Pelgrimskunst van Xai Oscar               Pelgrimskunst van Xai Oscar              Xai Oskar heeft de krant gehaald met zijn kunst

De buitenwijken van O Portino kwamen in zicht. Het voordeel van vroeg vertrekken  is  vroeg aankomen. Het riviertje Rio Luoro  was  sfeervol, maar de stad is weing aantrekkelijk zo op het oog en het hotel gedateerd. Maar nergens anders heb ik zo'n snelle wifi verbinding dan hier. Waar ik gisteren bijna twee uur nodig had voor het blog, ben ik nu binnen een uur klaar.

Rio Louro  Rio Luoro

Buitenwijken van O Porrino   O Porrino

Gedateerde kamer     Badkamer

Morgen naar Redondela! Tot morgen!

1. Riet zeegers:
    13 juni 2017
    Zo leuk om te volgen.
  2. Kees nab:
    14 juni 2017
    Een goede nachtrust geeft weer nieuwe energie. Misschien wordt het nu weer een zonnige dag
    in een mooi landschap. We lezen het wel vanavond.