"Alleen met je hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar"

15 juni 2017 - Pontevedra, Spanje

(Antoine de Saint-Exupery)

Uitwaaien           Blaren doorprikken van mijn kleine teen

Het bleef waaien gisteravond. Er stonden kopjes op de zee. We konden niet buiten eten. Maar mooi was het wel. Mijn luikjes vielen al vroeg dicht boven mijn boek, dus het licht ging rond half elf uit. We hebben prima geslapen ondanks dat het hotel erg gehorig was. Het zal de zilte  zeelucht wel zijn geweest die de slaap bevorderde.

Ook dit hotel bood wandelaars de mogelijkheid vroeg en uitgebreid te ontbijten en te vertrekken. Om 7.45 stonden we buiten. De zee was glad, de lucht wolkenloos.

7.45 vertrek    In de ochtendzon

We hadden duidelijke instructies meegekregen om weer snel op de Camino  terug te  keren. Na 20 minuten sloten we weer aan.

Dat laat niets aan de verbeelding over     Achtergelaten Jacobschelpen in een frame

De etappe van vandaag was opnieuw prachtig. Vaak over beschaduwde bospaden.  Het was soms file lopen. Er waren twee bijzondere ontmoetingen vandaag.  Tijdens de koffie zagen we de jonge Deense vrouw, die we eerder gezien hadden in Rubieas, en die toen door blaren werd geplaagd. Ik had een klick met  haar via Paulo Coelho. Ze was min  of meer verslaafd geraakt aan het lopen van de Camino, als het even kon ging ze er jaarlijks  een lopen. Voor haar was de Camino  een 'way of life' , een tocht door haar innerlijk landschap. Dat klonk bekend. De cursus 'Schrijvend pelgrimren' gaat   hier ook over  (zie http://www.schrijfpassie.nl). We  wensten elkaar behalve weinig blaren, ook veel bijzondere ontmoetingen, vertrouwen en  geluk. De tweede ontmoeting vond plaats in een winkeltje waar we brood haalden. Een vrouw, die 90 bleek en haar dochter begonnen een heel levendig gesprek. Het ging niet eens over de inhoud, maar het gevoel tussen de Spaanse woorden, er was warmte en vriendschap voelbaar.

File lopen   Deense vrouw voor ons   Bijzondere ontmoeting

Dat is waar Antoine de Saint-Exupery het over heeft en daar ging ook de tekst over. Reflectiekaart

Vandaag is een geschenk met deze bijzondere ontmoetingen!

" De wandeling ging via een bospad naar de top van Alto de Lomba, waar we schitterende uitzichten hadden over de Ria de Vigo. Het pad daalde vervolgens af naar het aan de kust gelegen Arcade. Via de middeleeuwse Ponte  Sampaio over de Rio Verdugo liepen we naar de overkant.

Straatje naar de Ponte Sampaio     De Ponte Sampaio over de Rio Verdugo

Wat stapt ze daar lekker in de zon over de Ponte Sampaio       De verdrijving van de Fransen verbeeld.

" Op de Ponte Sampaio vond op 7 en 8 juli de laatste slag tussen de Galicische en napoleontische troepen plaats, de laatste onder aanvoering van generaal Ney. Ze eindigde met de overwinning van de Galiciërs en de definitieve verdrijving van de Fransen". (Bron:  wandelgidsje Caminho Portugues)

Werken in de moestuin   Even rusten onderweg

Het pad klom nu steil het dorpje uit via smalle  klinkerstraatjes. In de moestuintjes werd gewerkt.  We liepen verder over  boerenweggetjes tussen velden en wijngaarden. We passeerden dorpjes opgetrokken uit granietsteen. We pauzeerden en ik verwisselde mijn wandelsokken. De natte hing ik te drogen onder mijn riem van mijn rugzak, in een mum van tijd waren ze droog. Het was niet te warm. We vetrokken met 14 graden en om 14.00 uur was het 24 graden, de verwachting was dat we vandaag met de 28 graden als maximum  op de  thermometer zouden eindigen.  Er stond een een windje vanuit zee, heel aangenaam dus.

De vertrouwde richtingaanwijzers          Onderweg, detail

Pelgrimsattributen  Capela de Santa Marta  Santa Marta

In de Capela de Santa Marta (1617)  lag  een stempel voor het  Credencial.

Na de lunch, liepen we langs  een drukke weg Pontevedra binnen. De laatste 3 kilometer met pijnlijke schouderspieren en kleine teen. Ook de knieën beginnen te protesteren. Maar we waren er!

"Het kleine Pontevedra (80.000 inwoners), hoofdstad van de gelijknamige provincie, is een van de aantrekkelijkste steden van Galicië. Het historisch centrum, aan een bocht van de Rio Lerez die hier uitmondt in de Ria de Pontevedra, is een netwerk van  smalle straten met arcaden. Aardige pleinen, interessante kerken en adellijke huizen verfraaien het stadsbeeld. Het hart van de oude stad is de Plaza de Espana bij de Alameda. Aan het plein staat de indrukwekkende ruïne van de Santo Domingo, een 14de eeuwse  dominicanenkerk, tegenwoordig een  dependance  van het Oudheelkundig museum. In  de omgeving  van Ponteverda woonden reeds heel  vroeg mensen, dat blijkt onder meer uit de talrijke prehistorische monumenten, dolmens en  ganggraven op het nabijgelegen schiereiland Morrazo. In de middeleeuwen bracht de haven van Ponteverda grote  welvaart. Tioen de haven bij de  riviermonding  in de 19e eeuw verzandde, werd op enige kilometers van de stad een nieuwe haven aangelegd" (Bron:  http://www.pelgrimsroutes.nl

Capela da (Virza) Peregrina   Jacobus   ALtaar van de Capela da (Virza) Peregrina

De Capela da (Virza) Peregrina is gewijd aan de  pelgrimerende  heilige Maagd. De fraaie barokkerk is gebouwd in de 18e eeuw en heeft een plattegrond van een Jakobsschelp. Helaas was de kapel niet open om 14 uur. Om 16 uur moet de kerk wel weer open gaan. We zagen wel dat  Jacobus in een nis op ons neer keek.

Franciskanenkerk   Pleintje

Straatje in Pontevedra    Straatje  in Pontevedra

Dit zijn de eerste indrukken van Ponteverda. We gaan douchen en de stad wat beter ontdekken.  Daarover morgen meer.

1. Kees nab:
    16 juni 2017
    Indrukwekkend wat één dag wandelen allemaal kan opleveren. Maar goed dat Conny alle details aan
    het papier toevertrouwt. Met het naderen van de eindbestemming zal het drukker worden op jullie
    pad. Gezamenlijk de laatste kilometers afleggen moet een hele belevenis zijn. Al gaat er natuurlijks niets boven de vierde dag van de Nijmeegse Vierdaagse ! Of toch ?