"Een schildpad weet meer van de wegen te vertellen dan een haas" (Kahil Gibran)

13 mei 2017 - Rhenen, Nederland

Willem Wilmink

En daarom gaan we wandelen! De schoenen aan en gaan! Het weer kon alle kanten op: regen, zonneschijn, onweer. Het was 19 graden toen we vertrokken uit Rhenen. Het startpunt van de wandeling was Huis Kernhem.

Huize Kernhem

We kozen voor het Klompenpad Doesburgermolen van 8 kilometer. Het was even afwachten hoe de kuit van DJ zich zou houden. Inmiddels is hij er van overtuigd, dat de kuit alles te maken heeft met zijn rug. Hij oefent elke dag, maar het is nog steeds niet over.

Wegwijzer        Klompenpad Doesburgermolen

Het is een wandeling "over boerenland, de eng, voormalig heide en historische plekken rondom de Doesburgerbuurt", belooft de app van de klompenpaden. De start was al prachtig onder het bladerdak van een beukenlaan en koeien die ons begroetten.

Groene kahedraal     Daar zijn ze weer!

Hoewel we nu ruim 6 jaar in de buurt van dit landgoed wonen, kennen wij het niet. Het was erg verrassend en afwisselend. Als kers op de taart, was er in het kader van de Molendag een klein marktje van streekproducten van de Doesburgermolen buurt.

Doesburger Eng streekprodukten    Doesburgermolen

Streekprodukten 2   Streekprodukten  Anti-spierkramp zalf   Doesburger Eng dubbel

Wij houden erg van markten met streekproducten en vaak kan ik me niet inhouden. In een van de kraampjes vond ik anti spierkramp zalf; een goede investering voor de toekomst, zevenbladpesto ter inspiratie: (mijn bloementuin staat er vol mee) en omelet mix. In een ander kraampje zagen we speciaal bier "gebrouwen met gerst en spelt van de Doesburger Eng", waar Zoon dol op is. Via de draadloze verbinding met Sardinië begrepen we dat hij de blonde versie niet kende. Nou vooruit, ook de blonde versie ging in de rugzak van DJ. Nu moesten we ophouden anders sjouwde we van alles mee.

En daar gingen we weer.

Kijk mij eens!                      DJ aan de wandel tussen het groen

In het voormalig koetshuis, nu pannenkoekrestaurant, dronken we op het terras een glas muntthee.

Koetshuis, nu restaurant   Na gedane arbeid is het goed rusten

Uiteindelijk liepen we 8,67 kilometer. De kuit hield het!

Iets anders wat vandaag het vermelden waard is, is de heiligverklaring van de twee van de drie herderskinderen Franciso (1908-1919) en zijn zusje Jacintha Marto (1910-1920). De levenswandel van hun nichtje Lucia dos Santos (1907-2005), die later non zou worden en heel oud werd, is nog in onderzoek. Zij wordt vandaag nog niet heilig verklaard.

Onze-Lieve-Vrouw van Fatima (Maria) zou tussen mei en oktober 1917 zes keer verschenen zijn aan de drie herderskinderen, voorafgegaan door de komst van een engel. Maria zou beloofd hebben dat elke maand opnieuw op de 13e te verschijnen. Ze riep de kinderen op om boete te doen en offers te brengen met het doel lijdende zielen uit het vagevuur te helpen en te bidden voor de bekering van zondaars, opdat die niet naar de hel zouden gaan. De kinderen zagen daarom af van eten en drinken op warme dagen en droegen een touw om hun middel bij wijze van offer. Ook droeg Maria hen op iedere dag de Rozenkrans te bidden voor herstel van de wereldvrede. De Eerste Wereldoorlog was nog in volle gang. In 2000 werden de kinderen zalig verklaard door de toenmalige paus, vandaag verklaart paus Franciscus de kinderen Franciso en Jacintha heilig, een eeuw na de  vermeende eerste verschijning van Maria. (bron Wikipedia)

Fatima is sindsdien de bedevaartplaats van Portugal. Santiago de Compostela is  voor Portugezen minder interessant geworden.

Vandaag hebben we per post alle reisdocumentatie ontvangen. De voorpret neemt steeds grotere vormen aan!

1. Alie de Jong:
    13 mei 2017
    Leuk Conny! Voor ons een heel bekende route! Wij lopen vaak vanuit ons huis deze route en genieten er nog steeds van!
  2. Marieke Ohm:
    15 mei 2017
    Ha Conny, In wat een prachtige omgeving wonen we toch. Steenworp afstand van ons huis. Genieten er ook dagelijks van. Fijn dat jullie er ook van genoten hebben.