"..... de wandelaar heerst over zijn universum" (Arnon Grunberg)

16 mei 2017 - Rhenen, Nederland

Zicht op Amerongen  Zicht op Amerongen

Wat is het fijn om de energie weer in mijn lijf te voelen! Ik had er vandaag weer zin. Rugzak om en gaan!

Om 13 uur moest ik op kantoor van Buurtzorg zijn in de stad, dus dat moest een korte wandeling zijn vandaag. Een collega attendeerde me op de Cotlandenpad van 11 kilometer rond Amerongen. Goed idee, dat werd het voor vandaag

Om 9 uur zat ik op de fiets. Het is 10 kilometer met de fiets naar de parkeerplaats De Burgwal, startpunt van de wandeling. Onderweg zag ik bloeiende rode klaprozen in het hoge gras, gele boterbloemen en wit fluitenkruid in de berm. Gierzwaluwen vlogen rond de Cuneratoren. Ze zijn weer! Daar word ik blij van. Het 'skri-skri-skri' is voor mij geluid van de zomer! Via het lintdorp Elst (Utrecht) ging de Utrechtsestraatweg verder. Een leuk weetje: langs deze weg zijn maar liefst 8.100 padden overgezet door vrijwilligers!

Op het wildviaduct boven het natuurgebied Plantage Willem 3 zag ik Galloway runderen amok maken (om een vrouwtje?) en een hertje grazen. Op de terugweg zag ik maar liefst tien hertjes rondscharrelen!

Wie gaat er met een vrouwtje vandoor?         Ze lieten ze zich zien

Om 9.30 kwam ik aan op de parkeerplaats en zette ik me te voet in beweging.

Klompenpad Cotlandenpad        Selfie

Nu is het de beurt aan de kastanjeboom, de meidoorn, de lijsterbes, de brem. In volle pracht lieten ze zij zich in hun schoonheid aanschouwen. In de cottagetuinen bloeide de rododendron, de azalea, akelei, de iris, de vroege clematis, de alium en de vergeet-me-nietjes.

Azalea's in volle bloei         Cottagetuin

Amerongen dorp is een idyllisch dorp met een dorpsbrink. De Andrieskerk met daarvoor de Wilhelmina boom, geplant in 1898 en de pomp vormen het centrum. De huisjes leunend tegen de kerk, hebben een hoog romantisch karakter.  Ze liggen wat hoger en zijn omzoomd met kleurige bloemen.

Amerongen dorp            Broedende boerenzwaluw

Het uitzicht vanaf het uitkijkpunt boven de Amerongse Bovenpolder is een lust voor het oog. Kasteel Amerogen laat zich van dit punt goed zien.

Amerongse Bovenpolder             Kasteel Amerongen

Waar eerst tabak werd verbouwd op de glooiende heuvelrug, staan nu tabaksschuren, die geschikt zijn gemaakt voor wonen en leven. Schitterend!

Tabakssschuur

Via de kasteel Amerongen, liep ik verder en kwam ik in het bos van landgoed Zuylensteyn. De weg vervolgend, kwam ik op de Lekdijk uit. Deze weg is me vertrouwd. De eerste fietstocht in het voorjaar van het jaar gaat via Amerongen en de Lekdijk naar Wijk bij Duurstede en dan via de Rijnbandijk weer terug naar Rhenen.  Een prachtige fietstocht!

Knotwilgen in de Amerongse Bovenpolder       Vanaf de Lekdijk

De al dan niet geknotte wilgen staan als poortwachters in de weilanden. De app verhaalde, dat de boeren geen tijd meer hadden voor het knotten en dat het nu overgenomen is door het Utrechts landschap. Kikkers kwaakte. Dit is het landschap van de platen van Jacques P. Thijsse.

Toen ik om 11.15 neerstreek op een bankje voor een kop thee uit eigen thermofles, liep er parmantig een ooievaar voorbij. Ze zijn allang niet zeldzaam meer, maar zijn nog altijd bijzonder om te zien.

Ooivaar in het weiland

Boeren maaiden het gras, uit de kluiten gewassen lammetjes blaatten, een veulen dronk bij zijn of haar moeder. Atalanta's fladderde voorbij.Leven het voorjaar!

Via het kasteel Zuylensteyn  Kasteel Zuylestein   liep ik weer terug naar de parkeerplaats. Het was 12.30 uur. Ik had meer dan 11 kilometer gelopen, namelijk 12,49 kilometer. Ik ben een dromer en mis nog al een 's een wegwijzer. Het is niet erg, het is zo als het is en hoort bij mij.

"Tijdens de wandeling valt alles op zijn plaats. de orde is volmaakt, niets van buitenaf kan deze orde verstoren, de wandelaar heerst over zijn universum" ( Arnon Grunberg, In Lopende Zaken, LAW 36, 2006). Deze woorden passen perfect bij deze wandeling.

1. Heleen:
    Prachtig!
  2. Riet:
    16 mei 2017
    Die wandeling ga ik ook eens maken. Mooi.. zoals jij het ervaart.
  3. Riet:
    En opschrijft, prachtig....
  4. Anneke:
    17 mei 2017
    Wat schrijf je prachtig Conny!!
  5. Monique:
    17 mei 2017
    Ik krijg zin om met je te wandelen! X
  6. Kees nab:
    17 mei 2017
    Bij alle dieren en bloemen die je op deze tocht heb kunnen zien zijn toch ook de knotwilgen langs de Lekdijk Amerongen-Wijk bij Duurstede heel mooi. Zo echt Hollands.